Mielikuvien mainoskampanja

Turkulainen Klassillinen lukio sai toteuttaa pitkäaikaisen Mainoskampanja (Median maailma 2)-kurssinsa ihan oikeasti. Sain muutaman puhelun jälkeen Turun kaupungin matkailutoimistosta ehdotuksen, että halutessamme saisimme tehdä Turku Touring pyöräilyn (ent. Myllyn pyöräily) mainoskampanjan. Kävin alustavassa kokouksessa, jossa kävimme läpi asiakkaan toiveet. Tämän jälkeen rohkaistuin, että meillä on rahkeita toteuttaa tämä ihka oikea mainoskampanja, joka julkaistaan ainakin lehdessä, radiossa ja sosiaalisessa mediassa.

Kurssin tarkoituksena oli näyttää opiskelijoille, miten oikeassa elämässä mainoskampanja toteutetaan. Heti alussa asiakkaan tapaamisen jälkeen, opiskelijoilla tuli pieni paniikki. Kysymykset satelivat ja päällimmäisenä ihmetyksenä oli, että miten me tämä osataan tehdä. Lohdutin heitä sanomalla, että kyllä täällä myös opetetaan mainoksen tekoa, ei heitä heitetä suoraan todelliseen maailmaan tekemään kampanjaa. Kyllä opettaja oli tukena koko matkan.

Kurssin aikana opiskelijat olivat todella motivoituneita. Osa koki kurssin negatiivisena paineena, osa positiivisena, mutta porukka oli aina innostuneena paikalla. Poissaoloja kertyi todella vähän. Suurin haaste oli koulun oma ”elämä”. Lukion eri tapahtumien takia kurssistamme jäi pois peräti 4 kertaa, joka sitten kerääntyi pienenä paineena kurssin loppua kohden. Vielä viimeisempänä sunnuntai-iltana opiskelijat lähettelivät kysymyksiä omasta työstään.

Työelämä realisoitui monelle. Moni ei tajunnut, kuinka kovaa työtä mainoskampanja teko on, mutta kaikkien opetusten jälkeen, kaikki saivat työnsä valmiiksi.

Tämä kurssi vaati sekä opiskelijoilta että opettajalta paljon. Koska opettajana koen olevani vastuussa myös asiakkaalle, tämä kurssi vaati paljon opiskelijoiden töiden perään katsomista. Perustin kurssin alussa wilmaan viestiketjun, jossa opiskelijat saavat kysellä ja kertoa tuntemuksiaan. Opettaja sai jakaa vastavuoroisesti tietoa ja tsemppihenkeä. Vapaapäivinäkin piti olla tavoitettavissa, koska opiskelijat tekivät töitään koko ajan. Koululla ei ollut tarvittavia ohjelmia, mutta onneksi nuorisokeskus Vimmasta nämäkin löytyivät.

Viimeisenä tuntina päätin järjestää loistavan työmoraalin kunniaksi nyyttärit, joka sai suuren suosion. Näiden herkkujen keskellä opiskelijat esittelivät työnsä asiakkaalle. Onnistumisen tunne oli huikea!

Mattus Alsi, Turun Klassillisen lukion mediaopettaja