”Akateeminen vapaus, kasvava vastuu omasta opiskelusta sekä opiskelijaelämän henki”

Näkemyksiä jatko-opintoihin Yliopisto TETistä

Tutustuimme Turun Luostarivuoren ja Lyseon lukion Työelämää tutuksi– kurssilla Turun Yliopiston opiskelumahdollisuuksiin. Kävimme mm. lääketieteen sekä sosiaalitieteiden laitoksilla kuulemassa opiskelijoiden mietteitä opiskelusta sekä pääsimme tutustumaan arkipäivään yliopistolla.

Lääketieteen laitoksella pääsimme seuraamaan opiskelijalähettiläämme Jere Suomen kanssa kahta luentoa, jotka käsittelivät suoliston mikrobistoa sekä ravintoa ja lihavuutta. Seuraavaksi lounastimme kampuksen ruokalassa meille jaetuilla lounaskupongeilla. Lopuksi Jere esitteli meille eri paikkoja kampukselta. Pidin kovin lääketieteellisessä vierailusta, koska se oli juuri tyypillinen lääkiksessä opiskelevan opiskelijan koulupäivä ja antoi sitä kautta realistisen ja käytännönläheisen kuvan opiskelusta siellä.

Sosiaalitieteiden laitoksella kolme eri pääainetta opiskelevaa opiskelijaa kertoivat ryhmällemme sosiaalipolitiikan, sosiologian sekä taloussosiologian opiskelun perussisällöistä sekä yleisesti kampuksella opiskelusta. Pääaineiden esittely avarsi näkemystäni siitä, mitä kaikkea sosiaalitieteiden laitoksella oikeasti voikaan opiskella sekä miten laajasti sosiaalitiede tutkii yhteiskuntaa. Esittelyn jälkeen tarkoituksenamme oli siirtyä kuuntelemaan haluamaamme luentoa, mutta harmillisten sattumusten takia, kolmesta luennosta vain yhteen oli mahdollista osallistua. Pääsimme kuitenkin seuraamaan toista peruutettua luentoa korvaavaa luentoa. Luennolla katsoimme dokumenttielokuvan Kiehumispiste, joka käsitteli Suomen kahtiajakautunutta ilmapiiriä maahanmuuttoon liittyen.

Koimme vierailupäivän todella hyödylliseksi, sillä se konkretisoi yliopisto-opiskelua meille lukiolaisille. Oli hienoa päästä tutustumaan itseä kiinnostavan tiedekunnan laitokselle, koska vielä lukion 2. vuonna on helppoa vaikuttaa jatko-opiskeluun liittyviin valintoihin, esimerkiksi aineisiin, joita aikoo kirjottaa. Vierailusta jäi mieleen päällimmäisenä akateeminen vapaus, kasvava vastuu omasta opiskelusta sekä opiskelijaelämän henki.

Vera Mäkelä & Anna Nordqvist, Luostarivuoren lukio, Turku