Job shadowing Turun kauppakorkeakoulussa

Työelämä tutuksi -kurssilaiset pääsivät etupenkkiin istumaan ja saivat luennoitsijalta lyhyen alustuksen Vero-oikeiden perusteet -luennon alussa.

Työelämä tutuksi -kurssilla Luostarivuoren ja Lyseon opiskelijat pääsivät varjostamaan Turun Kauppakorkeakoulun opiskelijaa.  Turun yliopistossa toimii opiskelijalähettiläitä, joita lukiot voivat tilata oppitunneilleen kertomaan Turun yliopistosta ja yliopisto-opiskelusta.  Nyt toimittiin hieman tästä poikkeavalla tavalla ja seurattiin 4. vuoden taloustieteen opiskelijan, Elias Ruuttin, normaalia opiskelupäivää. Lukio-opiskelijat pääsivät hänen mukanaan Vero-oikeuden perusteiden ja Terveystaloustieteen luennoille.

Luostarivuoren lukion Hanna ja Aino huomioivat luennointityylin poikkeavan paljon lukio-opetuksen vuorovaikutteisesta opetuksesta. Luentoaiheet olivat heidän mielestään ymmärrettäviä, vaikka ne kohdistuivat jo vanhemmille opiskelijoille. Lukiolaisten mielestä opiskelu kauppakorkeakoulussa ei tuntunutkaan niin ihmeelliseltä tai kauhean vaativalta. Päivä avarsi näkemyksiä ja madalsi kynnystä hakeutua yliopistoon, ”kyllä sielläkin sitten pärjää”.

Nina Brander, Turun lukiokoulutuksen LukioTEKO-koordinaattori