Luontoretkellä Merenkurkun maailmanperintökohteessa Osuuskunta ura- ja ajatushautomo 3E:n kanssa

Kestävän kehityksen luontopolulla Merenkurkun maailmanperintökohteessa.

Vaasan lyseon lukion Aktiivinen maailmankansalainen -kurssilla (KAK01) suunniteltiin 21.4.2021 yhteisstyössä Osuuskunta ura- ja ajatushautomo 3E:n kanssa yhteistyössä luontoretkeä Merenkurkun maailmanperintökohteeseen. Tapaamisessa Kirsi Koivuporras-Masuka kertoi Osuuskunta ura- ja ajatushautomo 3E:n toiminnasta ja tapaamisessa hän toi laajan globaali- ja ympäristökasvatuksen tietotaitonsa ja osaamisensa retken suunnitteluun.

Suunnittelun lähtökohtana oli Unesco-koulujen Futures of Education -aloite ja Unesco-koulujen yhteistyössä esille nousseet kysymykset siitä, minkälainen koulu ja maailma voisi olla vuonna 2050. Pohdinnoissa nousi esille koulukiusaamisen lopettaminen, ympäristöasiat ja kestävän kehityksen teot. Näitä teemoja tuotiin suunnittelussa mukaan tulevaan luontoretkeen Merenkurkun maailmanperintökohteessa. Tavoitteena oli tehdä todellinen hyvän mielen retki, johon kaikki voisivat osallistua ja jossa toteutuisivat kestävän luontomatkailun periaatteet.

Luontoretki Merenkurkun maailmanperintökohteen alueelle Sommarösundiin toteutettiin 18.5.2021. Perillä jakaannuttiin kahteen ryhmään. Toinen ryhmä lähti kestävän kehityksen luontopolulle, jonka varrella oli tehtävärasteja. Niillä saatiin tietoa Unescon maailmanperintökohteista ja erityisesti Merenkurkun luonnonperintökohteesta. Osallistavan tehtävän kautta perehdyttiin kestävään luontimatkailuun. Siinä avautui myös tasa-arvonäkökulma, kun opiskelijat joutuivat miettimään retkeä erilaisten vähemmistöjen näkökulmasta. Luontopolulla hiljennyttiin kuuntelemaan myös merta ja metsää. Lopuksi pohdittiin, mitä toimia jokainen voisi tehdä Itämeren suojelemiseksi.

Toinen ryhmä iskeytyi Sommarösundin vartiotuvan keittiöön, jossa oli valmisteilla eteläafrikkalainen kasvisboboti, salaatti ja riisi. Osa ryhmää sahasi ja pilkkoi puut ja laittoi nuotion vireille.

Keittiössä valmistui yhteistyössä eteläarfikkalainen kasvibboboti.

Ryhmät vaihtoivat luontoleiri-iltapäivän puolessa välissä rooleja niin että kaikki pääsivät kokkaamaan ja kiertämään luontopolkua. Lopuksi syötiin hyvää yhdessä tehtyä ruokaa ja paistettiin nuotiolla vaahtokarkkeja. Fiilisrinki päätti luontoretki-iltapäivän. Kaikilla oli hyvä fiilis ja aurinkokin paistoi!

Kuvat ja teksti: Mika Jokiaho