Työelämäpuhujia terveystiedon ja liikunnan oppiaineisiin

Mikko Lampinen: Koreografi – tanssija, visuaalinen suunnittelija, kulttuurituottaja ja videokuvaaja,

toiminnanjohtaja Pori Dance Company

Esitelmä ”sisäinen yrittäjä” ke 27.1 klo 12- 12-35 etäyhteyksin. Kuuntelijoina oli psyllin LI 10 tanssikurssin opiskelijat ja muutamia kiinnostunut lukion 2 vuoden opiskelija.

Mikko Lampinen, entinen porilainen ja Kuninkaanhaan urheilulukion opiskelija. Kertoi opiskelijoille omaa tarinaansa, mitä hän opiskellut, missä eri paikossa ja ammateissa hän työskennellyt ja missä hän nyt on tällä hetkellä mitä tästä eteenpäin.

Mikko avasi erilaista opintopolkuaan kohti omaa unelmaansa. Tällaiset puheenvuorot on hyviä, näin opiskelijat ymmärtävät, että ei ole yhtä ainoaa polkua kohti työelämää ja matkaan voi tulla esteitä, mutta ne voivat avata enemmän mahdollisuuksia edetä omalla polullaan.

Mikko Lampinen tekee paljon myös yhteistyötä nuorten ja lukiolaisten kanssa. Hän on toteuttanut monia projekteja mm Espoon kaupungin lukioiden kanssa. Hän asuu Helsingissä, mutta käy usein Porissa PDC companyn kautta ja lupasi tulla Psyllin opiskelijoita tapaan heti, kun corona hellittää ja toteuttaa opiskelijoiden kanssa jotain yhteistä taiteellista projektia, johon liittyy useita taiteellisia mahdollisuuksia kuten äänimaalima, kuvaustekniikat, taiteellinen tuotos, jokin esitys jne.

Puhuja Mikko oli hyvä, kuten henkilö, joka on tottunut olemaan suuren ihmismäärän edessä esiintymässä. Hän loi puheellaan opiskelijoille mahdollistavan työkentän toteuttaa unelmiaan

Farmasin esittäytyminen työ- ja koulutusalana ti 2.2 klo 12 -13 Psylllin juhlasali etänä. Kuuntelijoina oli TE 1.5 kurssin opiskelijat, muutama kiinnostunut 2 vuoden opiskeli, 2 opoa.

Esitelmän tarkoituksena oli avata opiskelijoille koko farmasiaa opiskelu- ja työpaikkana. Esitelmässä avattiin, mikä on apteekki tänään? Mitä se tarjoaa asiakkaille ja mikä on sen tehtävä Suomessa? Mitkä asiat, työpaikat ja lainsäädännöt apteekin tausalla ovat. Minkälaisin työpaikkoja apteekissa on? Mitä he tekevät ja minkälaiset koulutukset näihin vaaditaan, palkka? Miten apteekkiin pääsee töihin, kesätyö? Tämän avasi apteekkari ja proviisori Eija Granlund Porin Asema-apteekista. Molemmat kertoivat omat vastuunsa apteekista sekä opintopolut, miten on päätynyt tähän ammattiin. Farmasiaopiskelijat kertoivat omasta työtehtävästään, omista opintopoluistaan, farmasiaopiskelusta Kuopion ja Helsingin yliopistossa. Lopussa Lääketehdas Orionin Kemisti Laura Jakobson Turusta kertoi oman opinto- ja työpolkunsa, miten on päätynyt työpaikkaan Orion ja minkälainen työnantaja ja työpaikka Orion lääketehdas on.

Esitys oli loistava. Opiskelijat saivat erinomaisen mittavan ja kattavan esityksen farmasia alasta, joka on laaja ja moninainen. Opiskelijat ovat kiinnostuneita. Kysymyksiä tuli paljon. Asema-apteekki on luvannut tulla uudestaan esittelemään omaa toimintaa meille lukioon. He pitivät tätä tärkeänä tuoda esille opiskelijoille, mitä tämä ala pitää sisällään. Tämä esitelmä voisi liittää jotenkin lukiomme luonnontieteiden opiskelijoiden tietoisuuteen, jotta hekin pääsisivät kuuntelemaan tätä esitystä.

Motivire Hyvinvointialan yritys esittäytyminen ke 3.2 klo 12 -13 Psyllin liikuntasalissa etänä. Kuuntelijoina oli TE 1.6 kurssin opiskelijat.

Esityksen tarkoituksena oli avata opiskelijoille porilainen hyvinvointialan yritys Motivire.

Yrityksellä on asiakkaita Porissa ja ympäri Suomea. Pääasiallinen asiakas on yritys, firma, joka ostaa työntekijöille hyvinvointia ja haluaa, että yrityksen työntekijät voi hyvin.  Yritys panostaa tuki- ja liikuntaelin ja mielenterveyden ongelmia ehkäisemistä. Tulevaisuudessa yritys tekee yhteistyötä työterveyshuollon kanssa jakaen oman ammattitaidon heidän kanssa. Toimitusjohtaja Tuukka Nieminen kertoi Motiviren tuotekehityksestä ja kustannustehokuudesta opiskelijoille. Yrityksessä on tällä hetkellä 10 työntekijää. Töissä on fysioterapeutteja, liikunnanohjaajia, psykologeja. Liikunnanohjaaja kertoi omasta opintopolustaan, mitä on opiskellut, missä ollut töissä ja mitä tekee Motiviren palveluksessa tällä hetkellä. Tuukka kertoi, minkälaisia mahdollisuuksia opiskelijalla, jos haluaa hyvinvointialalle töihin. Tuukka korosti myös, että lukiossa terveystiedon opiskelu on tärkeää, sillä jatko-opinnoissa aineesta on hyötyä. Ehkä jatko ja yhteistyö jäivät vähän huonosti suunniteltua. Yhteyden kanssa oli vähän ongelmia, ääni alkoi pyöriä, kun aloin puhua, joten emme voineet oikein kysellä lopussa kovin paljon. Itsellä oli paljon kysymyksiä, joita olisi halunnut kysellä mm yhteistyömahdollisuuksista.

Matkailualan ammattikorkeakoulun esittäytyminen ma 26.10 klo 11.30 Psyllin lukiossa etänä. Kuuntelijoina oli TE 1.1 kurssin opiskelijat ja muutama lukion 2 vuoden opiskelija, opo

Luento ma 26.10 klo 11.30 – 13.15 Satakunnan ammattikorkeakoulun matkailualan koulutusalan kanssa. Matkailualaa esitteli lehtori Heini Korvenkangas Samkista ja lisäksi meillä oli myös yhteys Tampereen yliopistoon.

Aiheena oli luonto/ liikuntamatkailu sekä yleensä matkailukoulutuksen esittely. Esittelyssä on mukana Tampereen yliopiston matkailulinja. Lisäksi esiteltiin, minkälaisia työelämän yhteistyöhankkeita Satakunnan ammattikorkeakoulu Porin ja Satakunnan alueella on saatu aikaan. Matkailualaa ammattikorkeakoulussa ja yliopistolla avattiin hyvin. Kerrottiin yhteistyömahdollisuuksista ja vaihto-opiskelukuvioista. Luennolla esiteltiin myös lukiolaisten mahdollisuutta opiskella matkailualan kursseja lukio-opintojen aikana ja miten niihin voi ilmoittautua.

Olisin odottanut esitelmästä luonto – ja liikuntamatkailun osaa. Luontomatkailu on lisääntynyt ja tälläkin hetkellä moni yritys tarjoaa palvelujaan luontomatkailun kautta. Coronan jälkeen, suunnittelemme uudestaan matkailualan esittelyä paikan päällä Samkissa. Silloin voisi nostaa luontomatkailun esille paremmin.

Hankkeen kehittäjäopettaja Anne Varis (liikunnan ja terveystiedon lehtori, Porin suomalaisen yhteislyseon lukio)