Etävieraita Vaasan yliopiston InnoLabista Maailmanpolitiikan arkipäivää -kurssilla Vaasassa

Vaasan lyseon lukion Maailmanpolitiikan arkipäivää -kurssilla (Hi11) saatiin etävieraita Vaasan yliopiston InnoLabista, kun valtiotieteitä Turun yliopistossa opiskellut Iida Laurila pistäytyi Teamsin kautta etävierailulle 16.12.2020. Kiinnostusta herättävän oppitunnin aikana käsiteltiin valtiotieteellisen alan opiskelumahdollisuuksia ja tulevaisuuden näkymiä sekä alan koulutuksen saaneiden sijoittumista työelämään sekä kuultiin, mitä nykyisiin työtehtäviin kuuluu Vaasan yliopiston InnoLabin tutkimusavustajana.

Vierailu alkoi Laurilan esittäytymisellä, ja oikeastaan heti tämän jälkeen lähdettiin pohtimaan sitä, mitä valtiotieteet oikeastaan ovat, missä alaa voi opiskella ja miten sitä opiskelleet työllistyvät. Nykyisin Vaasan yliopiston InnoLabissa tutkimusavustajana työskentelevä Laurila kertoi myös työuransa lisäksi toiminnastaan järjestökentällä.

Tämän jälkeen tunnin loppuaika käytettiin suomalaisen yhteiskunnan haasteiden, kuten huoltosuhteen heikkenemisen ja työvoimapulan, pohtimiseen ja ryhmäkeskusteluihin, jossa opiskelijat ryhmissä pohtivat, miten Suomessa tulisi ratkoa osaajapulaa ja houkutella koulutettuja maahanmuuttajia Suomeen. Tämä kyseinen kysymys oli Iidalla työnalla InnoLabissa tutkimusprojektissa, jonka tutkimusavustajana hän toimi.

Laurila oli selkeästi halunnut tehdä vierailustaan mahdollisimman osallistavan sekä pohdintaan ja keskusteluun innostavan, ja tämä myös näkyi lopputuloksessa. Vierailu oli minusta erittäin mielenkiintoinen ja informatiivinen. Uskon, että moni oppitunnille osallistunut lukiolainen sai siitä myös paljon irti, sillä jotkut maailmanpolitiikan kurssin opiskelijat lienevät ainakin harkinneet yhteiskunta- tai valtiotieteiden opiskelua.

Teksti: Joonatan Pöntinen

Kuvat: Mika Jokiaho