Ammativalokuvaaja kertomassa työstään

Kuvataide Ku9 on valokuvauskurssi. Siihen vieraaksi kutsuin porilaisen, Valokuvaamo Studio 1851 toisen perustajan Aliisa Sinkkosen. Valokuvaamoala on usein hyvin kilpailtu paikallisten yrittäjien kesken ympäristön asikkaiden huomiosta. Studio 1851 on valinnut toisenlaisen taktiikan, erikoistumalla yhteen ja erityiseen tekniikkaan jota muilla ei ole tarjolla, joten heidän asiakaskuntansa koostuukin ympäri Suomea.

Valtakunnallista huomiota saavuttaakseen he ovatkin panostaneet nettisivuihin. Sieltä löytyy kuvia niin rock-henkilöistä kuin muista julkimoista. Kuvia löytyy myös lapsista, eläimistä ja pariskunnista. Erikoisuutena on 1851 kehitetty märkälevy-kollodiumtekniikalla, jossa kuva valmistuu alumiinilevylle heti kuvauspaikalla. Kuvia otetaan siis vain yksi, ihan niin kuin alunperin tekniikan keksimisen aikoihin. Kuvat poikkeavat täysin kilpailijoiden tuotteista ja ovat aivan erityisiä tämänpäivän pikanäpättyjen kuvien rinnalla.

Aliisa kertoi oppilaille hänen ja varsinkin miehensä Tuomas Sinkkosen yrityksen syntymisetä ja alkuvaiheista. Hän kertoi myös valokuvauksen syntymisen alkuvaiheista ja hieman myös muista vanhoista tekniikoista. Studio 1851 valokuvaajat matkustavat tarvittaessa asiakkaan luo, ottavat kuvia joko sisällä ja ulkona sekä asiakkaan erityitoiveita kuunnellen. Valotusaika on suhteellisen pitkä ja yksi kopio tekee kuvausprosessista jännittävää ja erityistä. Mustavalkoisen tekniikan tarkkuus ja rosoisuus viehättää tämän päivän digikuvien kertakäyttöisyyden vastapanona.

Liisa Punkari, Kuvataiteen opettaja, Porin Lyseon koulu ja lukio