Lukion työelämäkumppanit -etäluennolla EU-kyselytunti Vaasan lyseon lukiossa

Lukuvuoden viimeisenä Lukiontyöelämäkumppanit -luentona järjestettiin etänä 29.4.2020 EU-kyselytunti, jolla europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri toi terveisiä ja ajankohtaisia kuulumisia Euroopan parlamentista. Kyselytunnin aikana Kumpula-Natri kertoi opiskelijoille europarlamentaarikon työstä ja vastasi opiskelijoiden esittämiin kysymyksiin. Tunnille osallistuivat kaikki viimeisen jakson yhteiskuntaopin Suomi, Eurooppa ja muuttuva maailma -kurssin opiskelijat.

EU-kyselytunti alkoi Kumpula-Natrin esittäytymisellä ja EU-infopaketilla, jossa kerrattiin pikaisesti unionin ja EU-päätöksenteon perusasiat. Tämän jälkeen siirryttiin lukiolaisten kysymyksiin. Erityisesti kiinnostusta herättivät europarlamentaarikkona työskentely, EU:n toimet koronakriisin vaikutusten lieventämiseksi ja kriisin vaikutukset unionin tulevaisuuteen sekä unionin mahdollisuudet vaikuttaa globaaleihin epäkohtiin, kuten ilmaston lämpenemiseen. Myös Suomen mahdollisuudet vaikuttaa Euroopan asioihin kiinnostivat kyselytunnille osallistuneita lukiolaisia. EU-kyselytunnilla opiskelijat saivatkin kuulla europarlamentaarikon näkökulmaa näihin asioihin liittyen. Kyselytunnin aikana Kumpula-Natri painotti useaan otteeseen eurooppalaisen projektin tuomia hyötyjä ja unionin merkitystä globaaleihin epäkohtiin vaikuttajana. Hienointa mepin työssä on Kumpula-Natrin mukaan se, että pystyy oikeasti vaikuttamaan maailman asioihin.

Miapetra Kumpula-Natri puhui vierailun aikana myös uramahdollisuuksista Euroopan unionin toimielimissä. Hän muun muassa kertoi, että lähin mahdollisuus lukiolaiselle päästä työskentelemään johonkin EU:n toimielimeen on hakea korkeakouluharjoittelijana harjoittelupaikkaa sieltä. Hän myös korosti monipuolisen kielitaidon ja kulttuurituntemuksen merkitystä nykymaailmassa. Kumpula-Natri kertoikin käyttävänsä työssään suomen ja englannin lisäksi ruotsia ja ranskaa kommunikoidessaan ihmisten kanssa.

EU-kyselytunti oli minusta erittäin mielenkiintoinen ja on mahtavaa, että se pystyttiin toteuttamaan poikkeusoloista huolimatta etänä. Opiskelijan näkökulmasta on erittäin antoisaa, että eri aloilla työskentelevät ihmiset käyvät lukioissa ja muissa oppilaitoksissa kertomassa omasta työstään ja omista kokemuksistaan.

Teksti: Joonatan Pöntinen