Vaasan lyseon lukion opiskelijat tekivät uutissivun Ilkka-Pohjalaiseen Ugandan kehitysyhteistyöleirikoulun yhteydessä

Vaasan lyseon lukion Kehitysyhteistyöleirikoulussa 12.–21.1.2020 tutustuimme kehitysyhteistyön tekemisen periaatteisiin ja osallistuimme vapaaehtoistyöhön Planin Smartup Factoryssa, Suomen Pakolaisavussa ja Caring Hands Ugandassa. Kehitysyhteistyöleirikoulun tavoitteena oli ottaa ja kantaa globaalia vastuuta ja kasvaa maailmankansalaisina sekä edistää YK:n kestävän kehityksen Agenda2030-tavoitteita tekemällä koulutasolla kehitysyhteistyötä. Ennen matkaa tutustuimme Agenda2030-tavoitteisiin ja kehitysyhteistyön tekemisen periaatteisin sekä yhteistyöjärjestöihin.

Ennen leirikoulumatkaa teimme 8. tammikuuta 2020 vierailun Vaasassa Ilkka-Pohjalaisen toimitukseen. Toimituksessa meitä oli vastassa Ilkka-Pohjalaisen kouluyhteistyöstä vastaava toimittaja Hanna Hietikko, joka kertoi meille omasta työstään Ilkka-Pohjalaisen toimittajana ja koululinkkinä. Vierailulla suunnittelimme ja ideoimme myös kehitysyhteistyöleirikoulun aikana tehtävää uutisaukeamaa Ilkka-Pohjalaiseen.

Hanna Hietikko kertoi meille toimittajan työstä ja journalismin perusteista sekä antoi meille vinkkejä haastattelun tekemiseen, valokuvien ja videoiden ottamiseen sekä jutun kokoamiseen ja eri juttutyyppien kirjoitustyyliin. Saimme nähdä myös millä tavalla lehteen tulevien juttujen taittoja voi tehdä ja millaisia asioita meidän tulisi ottaa huomioon juttuja tehdessämme.

Ideoimme ja sovimme toimitusvierailulla työnjaosta uutisaukeamaa varten. Osa saisi kirjoittaa pääjuttua, toiset aiheeseen liittyvää kainalojuttua, osa ottaisi valokuvia ja videoita sekä osa saisi koota tietolaatikon reissusta jutun yhteyteen. Ideoimme alustavasti juttuaiheita ja tapasimme päätoimittajan, jonka kanssa sovimme aukeaman teosta ja alustavista aiheista.

Muutaman päivän päästä lehden toimituksessa vierailusta olimmekin jo paikan päällä Kampalassa. Kehitysyhteistyöleirikoulun aikana pelkkä silmien avoinna pitäminen ja paikallisten kuunteleminen auttoi löytämään näkökulmia juttuja varten ja valmisti meitä sen kirjoittamiseen. Kävimme monta mielenkiintoista keskustelua ugandalaisten kanssa, mutta teimme myös pääjuttua varten kaksi isompaa haastattelua. Haastatteluja tehdessä opimme paljon, minkä huomasi esimerkiksi siitä, että toinen haastattelu sujui paljon rennommin ja sutjakkaammin kuin ensimmäinen.

Varsinainen kirjoittamistyö tapahtui leirikoulumatkan jälkeen. Itse olin mukana pääjutun kirjoittamisessa ja teimmekin jutusta kaksi versiota, joista toinen oli valmis julkaistava versio. Jutun kirjoittamisessa ja suunnittelussa auttoi paljon se, että Ilkka-Pohjalaisen toimittaja antoi rakentavaa palautetta teksteistämme.

Ilkka-Pohjalaisen vierailun aikana saimme nopean silmäyksen toimittajana työskentelyyn ja siihen kuinka monipuolinen ammatti se voi olla. Koko prosessi opetti paljon journalismista ja antoi varmasti jokaiselle meistä projektissa mukana olleista kokonaisvaltaisemman kuvan toimittajan ammatista. Opimme, että siihen liittyy paljon luovaa työtä ja eri näkökulmien etsimistä kiinnostavista aiheista, mutta myös tarkkuutta ja deadlineja.

Opimme paljon myös kehitysyhteistyöstä ja siihen liittyvistä työtehtävistä, kun vierailimme Planin SmartUp Factoryssa, Suomen Pakolaisavussa ja Caring Hands Ugandassa. Pääsimme omin silmin näkemään järjestöjen tekemää työtä, jota olimme itse tukeneet varainkeruulla kotimaasta käsin. SmartUp Factoryssä saimme nähdä, miten kestokuukautissiteitä valmistettiin. Vastaavasti Caring Handsissa näimme, miten paperihelmikoruja ja metallisia kolikkokoruja valmistettiin. Sekä Ilkka-Pohjalaisen uutisaukeaman teosta että Ugandan kehitysyhteistyöleirikoulusta saimme paljon kokemusta, josta on varmasti hyötyä niin lukio-opinnoissa kuin tulevaisuuden ammateissa.

TEKSTI: Vilma Seppänen

KUVAT: Mika Jokiaho