Vaasan lyseon lukion opiskelijat tutustumassa kansainvälisiin työuriin Vaasan energiaklusterin yrityksissä Kiinassa Shanghaissa

Vaasan lyseon lukion Kiinan energialeirikoulu toteutettiin 26.4.—5.5.2019. Kiinan energialeirikoulun tavoitteena on tutustua Vaasan alueen energiaklusterin yritysten toimintaan Kiinassa Shanghaissa erityistalousalueella ja niissä työskentelevien suomalaisten kansainvälisiin työtehtäviin ja työuriin. Energialeirikoulussa tutustuttiin Wärtsilän ja ABB:n tehtaiden toimintaan Shanghaissa ja Alteamsin tehtaaseen Suzhoussa. Samalla tavattiin Kiinassa työskenteleviä vaasalaisia ja kuultiin, miten heidän urapolkunsa on vienyt heidät Kiinaan ja mitä työelämätaitoja kansainväliset työtehtävät vaativat. Kiinan energialeirikouluun osallistuvat opiskelijat suorittivat ennen matkaa Kiinan historian kurssin omassa lukiossa sekä Kiinan kielen ja kulttuurin perusopinnot Vaasan yliopistossa avoimen yliopiston kautta. Leirikoulu on tarkoitettu pitkän matematiikan opiskelijoille.

Kiinan energialeirikouluun lähdettiin 15 innokkaan lyskalaisen, kahden opettajan sekä oppaanamme toimivan ABB:n Global project managerin Antti Elon voimin. Kohdekaupunkina oli elämää sykkivä miljoonakaupunki Shanghai. Leirikoulun tavoitteena oli tutustua Vaasan alueen energiaklusterin suuriin yrityksiin ja teknologia-alaan, opiskeluun ulkomailla sekä kiinalaiseen kulttuuriin ja elämänmenoon.

Matkaohjelmamme oli todella monipuolinen. Pääsimme näkemään ja kokemaan vaikka mitä. Leirikouluviikon aloitimme virallisemmalla ohjelmalla, yritysvierailuilla ja yliopisto-opiskeluun tutustumisella, mitkä olivat mielenkiintoisia ja antoisia meille jokaiselle. Loppuviikosta tutustuimme Shanghaihin yhdessä sekä itsenäisesti jokainen haluamallaan tavalla.

Leirikoulumme pääpaino oli teknologian parissa. Meille tarjoutuikin loistavia mahdollisuuksia tutustua Kiinassa toimiviin globaaleihin yrityksiin sekä niissä työskentelevien ihmisten kansainvälisiin urapolkuihin. Vierailimme Suzhoussa Alteamsin tehtaalla ja Shanghaissa sekä Wärtsilällä että ABB:llä. Yrityksissä pääsimme esittämään kysymyksiä ja oppimaan paljon uutta yritysten toiminnasta. Lisäksi yrityksissä pienryhmämme pääsivät myös esittämään itse valmisteltuja projektitöitä.

Yritysvierailujen lisäksi pääsimme vierailemaan Fudan-huippuyliopistossa. Fudan-yliopisto kuuluu ranking-listojen mukaan Kiinan yliopistojen parhaimmistoon. Siellä opiskelee kaiken kaikkiaan noin 32 000 opiskelijaa. Ryhmämme pääsi tutustumaan tarkemmin yliopiston Nordic Centre -yksikköön joka toimii linkkinä tutkijoiden ja opiskelijoiden välillä viidessä Pohjoismaassa sekä Kiinassa. Yliopistolla kaksi suomalaislähtöistä vaihto-opiskelijaa avasivat meille omia kokemuksiaan opiskelustaan Shanghaissa.

Järjestimme myös illallisen Shanghaissa asuville suomalaisille. Shanghain suomalaiset ovat tiivis yhteisö, ja heillä on omat verkostonsa. Illan aikana meille tulivat tutuiksi Finnish Young Professionals -verkosto, Shanghain suomalainen kauppakamari sekä Shanghain Suomi-koulu. Illan ohjelmaan kuului hyvää ruokaa, rentoa keskustelua sekä mielenkiintoisia tarinoita ulkomailla opiskelusta, asumisesta, työnteosta sekä yrittäjyydestä. Ihmisten henkilökohtaiset tarinat olivat inspiroivia ja niiden pohjalta monessa meissä heräsi kipinä globaalia uraa kohtaan.

Ehdimme myös viikon aikana tutustua Shanghain, Suzhoun ja Hangzhoun kaupunkien upeisiin nähtävyyksiin. Vierailuviikollemme osui kansainvälinen työläisten päivä ylimääräisine vapaapäivineen ja se varmisti sen, että myös kaikki paikallisetkin olivat liikkeellä ja ihmisiä oli erittäin paljon. Matkan aikana vierailimme Shanghai Towerissa, jossa on maailman toiseksi korkein näköalatasanne. Näimme kaupungin 119. kerroksesta eli 552 metrin korkeudesta. Osallistuimme myös jokiristeilylle, jolloin näimme Shanghain valovoimaisen kaupungin iltavalaistuksessa, joka oli pysäyttävä ja unohtumaton kokemus. Pääsimme myös kokemaan perinteisen kiinalaisen sirkuksen, joka oli päätä huimaava “vuosisadan show”. Esityksen huikeat akrobatiatemput pitivät meidät jännityksessä alusta loppuun. Viimeisenä iltanamme Shanghaissa pääsimme vielä porukalla nauttimaan herkullisesta illallisesta Michelin tähden ravintolassa.

Matka oli sanoinkuvailemattoman hieno ja varmasti ikimuistoinen kokemus meille kaikille. Yritykset ja kaikki muut yhteistyökumppanimme ansaitsevat tuhannet kiitokset. He satsasivat matkaamme paljon ja meille tarjoutui hyviä verkostoitumismahdollisuuksia. Ilman heidän panostustaan olisi jäänyt paljon kokematta.

Kansainväliseen työelämään tarvittavia taitoja ovat ehdottomasti joustavuus ja kiinnostus toista kulttuuria kohtaan. Opimme, että kiinalaiset arvostavat työelämässä esimerkiksi hyviä neuvottelutaitoja, nöyryyttä sekä ahkeruutta. Ulkomaalaisena työntekijänä on tärkeää ottaa selvää kiinan erilaisista toimintatavoista ja kiinan kielen taito on valtava etu. Lisäksi kansainvälisissä tehtävissä tarvitaan paljon halua oppia uutta sekä hyviä verkostoitumistaitoja.

Shanghaissa asuvien suomalaisten kertomukset omista kokemuksistaan työskentelystä ja asumista Kiinassa kannustivat ja herättivät meidän mielenkiinnon työskentelyyn ja opiskeluun ulkomailla – etenkin Kiinassa.

Anni Siren, Kiia Arola ja Neea Arola