Future fun- teemapäivä Vaasan lyseon lukiolla

Vaasan lyseon lukiossa vietettiin 25.4. Future Fun -teemapäivää, jossa eri alojen opiskelijat ja ammattilaiset tulivat kertomaan omista ura- ja opintopoluistaan opiskelijoille. Opiskelijat saivat valita minkä alan esittelyjä he seuraavat. Valitsin itselleni aamupäiväksi humanististen tieteiden esittelyitä ja iltapäiväksi yhteiskuntatieteiden esittelyitä. Näin päädyin kuuntelemaan aamupäivällä englannin opiskelijaa, luokanopettajaa, puheterapeuttia. Iltapäivällä osallistuin Prisman johtajan sekä oikeustieteen opiskelijoiden esittelyihin.

WinNovan Irja Tauriainen pyysi Walterin arpomaan onnekkaille opiskelijoille risteilylahjakortit.

Englannin kielen opiskelija oli Itä-Suomen yliopistosta, Joensuun kampukselta. Englannin opintojen esittelyssä opin sen, että kielten opiskelun opintopolku voi olla hyvinkin pitkä ennen ”lopullisen” oman ammatin löytymistä. Ennen opintoja ei tarvitse siis olla niin varma siitä, mihin ammattiin haluaa. Englannin kielen opiskelijat voivat myös työllistyä hyvin erilaisiin työtehtäviin. Luokanopettajaopintoja esittelevä oli opiskellut nimenomaan englanninkielisessä Intercultural Teacher Education- koulutusohjelmassa Oulun yliopistossa. Halusin lukion alussa luokanopettajaksi ja sen takia oli mukava nähdä, minkälaista sen urapolun valitseminen olisi ollut.

Mikko Tammisen, eli tuttavallisemmin ”Setä-Tamun” esittely keräsi opiskelijoilta kiitosta.

Puheterapeutti korosti alan ammattilaisista olevan tällä hetkellä pulaa. Yllättävää oli, että luovuudesta on puheterapeutin ammatissa hyötyä. Opin myös paljon uutta logopedian opinnoista. Prisman johtajan esittely oli mielenkiintoinen esittelijän urapolun vuoksi. Myös vapaa-aika ja harjoittelut olivat vaikuttaneet siihen, että esittelijä on päässyt niin pitkälle. Muuten esitys kiinnosti ehkä enemmän opiskelijoita kiinnostuneita kaupan alasta. Oikeustieteen opiskelijat olivat Helsingin yliopiston Vaasan toimipisteen opiskelijoita. Oikeustieteen opintojen esittelystä mieleeni jäi, että opiskelemaan on vaikea päästä ja että pääsykokeet ovat rankkoja. Opiskelu on kuitenkin palkitsevaa, kun koulupaikan saa.

Joona Keturin ja Ilona Tuomalan musiikkiesitys kosketti yleisöä.

Future- luento käsitteli tulevaisuuden työelämää. Luento korosti sitä, että tulevaisuus ei ole ennustettavissa. Siksi kannattaa tehdä rohkeasti valintoja, sillä pienillä sattumuksilla voi olla suuri merkitys. Fun- osuudessa esiintyi joukko taitavia laulajia ja soittajia ja esitysten kuuntelu rytmitti päivää kivasti. Päivän koonti voisi sanoa, että Future Fun -teemapäivän aikana opin ehkä enemmän asioista, joita en halua tehdä, kuin siitä, että mitä haluaisin. Onhan sekin ihan hyvä tietää, ettei vahingossakaan päädy alalle, josta ei oikeastaan pidä. Pidin eniten puheterapeutin luennosta, sillä se oli lähinnä mielenkiinnon kohteitani. Ylipäätään päivä oli mielestäni hyvä vilkaus eri aloille ja niiden opiskeluun.

Teksti: Sara Korpilahti
Kuvat: Taru Leikas