Vaasan Business Schoolin opiskelijat keksivät oppimistehtäviä Takeoff- ja Slush -tapahtumien yhteyteen

Vaasan lyseon lukion Business Schoolin Talous ja nuoret TAT:n Myynti, markkinointi ja kaupallistaminen -kurssin tehneet opiskelijat saivat vapaaliput osallistua Takeoff-tapahtumaan ja Slushiin 5.12.2018. Osallistuimme ensin Talous ja Nuoret TAT:n järjestämään Takeoff-tapahtumaan, joka on Slushin side event. Takeoffissa oli noin 300 opiskelijaa ympäri Suomea ja jopa 50 opiskelijaa oli tullut Ruotsista asti Haga Helian ammattikorkeakouluun Pasilaan toimimaan tutoreina tapahtumassa. Takeoff alkoi auditoriossa tapahtuman järjestäjien sekä yrittäjätaustaisten henkilöiden pitämillä puheilla. Tämän jälkeen meidät jaettiin pieniin ryhmiin. Takeoffissa oli eri yritysten suunnittelemia workshoppeja, joissa kiersimme ryhmiemme kanssa. Esimerkiksi Lidlin järjestämässä workshopissa ideoitiin yrityksen somekanaville uutta sisältöä. Nordean workshopissa oli talousaiheisia batleja oikeassa nyrkkeilykehässä.

Iltapäivällä suuntasimme sitten viimeinkin Slush-tapahtumaan, jossa oli startup yrityksiä ympäri maailmaa. Olihan siellä toki Vaasastakin tutut Wärtsilä ja ABB, joista jälkimmäisellä oli messupisteellään Formula E-simulaattori. Wärtsilän standilla sen sijaan oli heidän kehittämän pelastusveneen prototyyppi. Finnairillakin oli messupisteensä Slushissa, jossa saimme kokeilla heidän simulaattoria. Vierailu auttoi ymmärtämään tämän tyyppisten huikeiden kansainvälisten tapahtumien tärkeän merkityksen aloittaville startup-yrityksille.

Paluumatkalla junassa suunnittelimme seuraavaa Slush-reissua varten tehtäviä, joiden avulla voidaan jatkossa opiskella yrittäjyyteen ja työelämätaitoihi liittyviä tietoja ja taitoja päivän aikana. Slush-tapahtumaan keksimme myös tehtäviä, joiden avulla voidaan tutustua paremmin startup yrittäjyyteen ja messujen merkitykseen näille yrityksille. Lisäksi tehtävät ohjaavat tutustumaan SLUSH-tapahtuman Vaasan alueen energiaklusterin yrityksiin. Tehtävät tehdään jatkossa osana TAT:n Myynti, markkinointi ja kaupallistaminen -kurssia, kun osallistutaan TakeOFF ja SLUSH -tapahtumiin.

Teksti: Valtteri Rahko

Kuvat: Mika Jokiaho