AboaNova

aboanovarahoittajat

AboaNova – Maahanmuuttajien kotoutumisen edistäminen Turun seudulla -projektin tavoitteena on nopeuttaa maahanmuuttajien siirtymistä kielikoulutuksesta muihin koulutuksiin ja/tai työelämään sekä yrittäjiksi kehittämällä uusia, entistä työelämälähtöisempiä kielikoulutuksen toteutustapoja. Lisäksi kehitetään digitaalisen ohjauksen, muun ohjauksen ja tukitoiminnan malleja niin, että ne saumattomasti tukevat edellä esitettyjen tavoitteiden saavuttamista ja lisäävät kielikoulutuksen vaikuttavuutta.

Tavoitteena on myös kehittää maahanmuuttajatyötä tekevien verkostoyhteistyötä ja yhteisiä toimintatapoja, jotta olemassa olevia resursseja voidaan hyödyntää entistä tehokkaammin. Kansainvälisen yhteistyön tavoitteena on toisilta oppimisen ja yhteisen kehittämistyön avulla edistää maahanmuuttajien kotoutumista ja nopeampaa siirtymistä koulutukseen ja työelämään sekä yrittäjyyteen.

AboaNovaa toteuttavat Turun kaupungin sivistystoimiala, Turun Aikuiskoulutuskeskus, Turun kristillinen opisto ja Siirtolaisuusinstituutti. Kansainvälisessä yhteistyössä ovat lisäksi mukana Norden Association in Sweden (Tukholma, Ruotsi), SALAR – The Swedish Association of Local Authorities and Regions (Tukholma, Ruotsi), The Skåne Association of Local Authorities (SALA)(Skåne, Ruotsi) ja Thomas More University College (Geel, Belgia).

Projektin loppuseminaari järjestettiin 29.1.2020. Kiitos kaikille osallistujille ja esiintyjille!

Projektin lopputuotteisiin voit tutustua osoitteessa www.koulutustakuu.fi/aboanova (linkki vie uudelle sivulle).

AboaNovan loppuseminaarin esitykset (esitykset aukeavat uuteen välilehteen tai GoogleDriveen):

AboaNova-mallin esittely (Matti Mäkelä ja Mika Salonen)

Partnership Skåne – regional cooperation and efficient migrant integration (Katarina Calzén)

Towards a comprehensive organisation of labour market integration of immigrants (Nafisa Yeasmin)

Tutkimuksia kotoutumisen kentiltä -työpaja:

Kieli- ja kulttuuritietoisuus perusopetuksessa (Kiia Kuusento)

Omakielisen neuvojan ammatti (Marina Mgvdeladze)

Työllistyminen kotoutumisen tukena -työpaja:

Tuleva työllisyyskokeilu ja muut työllistämisasiat (Mika Helva)

Varsinais-Suomen ELY-keskus: Maahanmuuttostrategialla työllisyyttä ja elinvoimaa (Kalle Myllymäki)

Maahanmuuttajat osaksi työvoimaa (Muhis Azizi)

Hyvinvointi työkyvyn edellytyksenä (Katri Manelius-Eriksson)