Kerttulin lukion ystävänpäivän etkot

Erityisesti lukiossa -hankkeen puitteissa halusimme järjestää lukiossamme juuri ennen ystävänpäivää eli 13.2.2020 ”ystävänpäivän etkot”: mielestämme kouluumme tarvittiin tilaisuus, jossa kohottaisimme yhteisöllisyyden tunnetta ja antaisimme opiskelijoille matalan kynnyksen tilaisuuden aloittaa tutustumisen uusiin ihmisiin.

Ystävänpäivän etkot järjestettiin ruokailun yhteydessä koulumme monitoimisalissa niin, että paikalla oli – ruokailuvuorosta riippuen – aina noin sata opiskelijaa kerrallaan. Opiskelijat eivät siis etukäteen tienneet mistä on kyse, ja jokaisen vierailu monitoimisalissa kesti noin 20 minuuttia (aika nipistettiin oppitunnista).

Opiskelijat saapuivat saliin, taustalla soi musiikki, ja yksi opettaja toivotteli heitä tervetulleiksi. Tilaisuus alkoi lyhyellä tiedotuksella siitä, mikä tilaisuus on kyseessä ja mitkä kaikki tahot ovat sen mahdollistaneet (Erityisesti lukiossa, Liikkuva toinen aste sekä oman koulumme opiskelijakunnan hallitus). Tämän jälkeen Liikkuva toinen aste järjesti alkulämmittelynä Hurmos-pelin, jonka aikana opiskelijat kättelivät toisiaan ja kertoivat oman nimensä sekä pelasivat kivi-paperi-sakset-peliä. Lopulta joukosta löytyi aina yksi voittaja, joka sai voitostaan myös palkinnon.

Seuraava ohjelmanumero oli erilaisiin väittämiin vastaaminen liikuttamalla itseään salissa joko KYLLÄ tai EI vastauksen päätyyn; neutraali tilanne oli olla keskellä salia. Väittämiä oli noin kymmenen, ja ne oli tarkkaan mietitty niin, ettei niiden perusteella kukaan voisi joutua silmätikuksi tai ettei niissä kysellä liian henkilökohtaisia asioita. Aina välillä opettaja kehotti nuoria katselemaan ympärilleen ja tarkkailemaan, ketkä ihmiset ovat olleet heidän kanssaan kustakin kysymyksestä samaa mieltä. Tavoitteena oli siis saada heidät huomaamaan, että myös ”nuo eri linjoilla opiskelevat” ja eri vuosiluokilla olevat ihmiset ajattelevat joistakin asioista heidän kanssaan samalla tavalla.

Tilaisuuden kruunasi uuden ystävän etsiminen ja tälle valan vannominen. Opiskelijoita ohjattiin siis etsimään salista joku sellainen ihminen, jota he eivät vielä ennestään tunne. Tätä ihmistä piti kätellä ja hänelle piti kertoa oma nimi. Tämän jälkeen kaikki toistivat opettajan perässä lause kerrallaan valan, jossa lupasivat mennä juttelemaan tälle uudelle ystävälleen, jos näkisivät hänet käytävällä yksin. Lopuksi tämän uuden ystävän kanssa piti vielä hieman tutustua (seinälle oli heijastettu apukysymyksiä). Kun uudesta ystävästään tiesi nimen ja jonkun muun asian, sai pari mennä opettajan luo, kertoa hieman uudesta ystävästään, ja sen jälkeen kaikki saivat opiskelijakunnan hallituksen heille tarjoamat suklaasuukot.

Patrik Pakkala (Liikkuva toinen aste), Hanna Suominen ja Mirkka Maisila (Erityisesti lukiossa) jakamassa opiskelijakunnan tarjoamia suukkoja.

Kaiken kaikkiaan tapahtuma oli erittäin onnistunut ja kaikki poistuivat tilasta hyvillä mielin ja hymy huulillaan. Tilaisuudesta pitivät niin opiskelijat kuin opettajatkin. Toivottavasti vastaavanlaisia tilaisuuksia päästään järjestämään jatkossakin.

Kirjoittaja: Mirkka Maisila, Kerttulin lukio