Kerttulimazing Race – rennosti ja paineettomasti opiskelutekniikoista ja jaksamisesta

Turun kaupunki on vuosina 2018-2020 mukana hankkeessa Erityisesti lukiossa, jonka myötä on tavoitteena löytää erilaisia keinoja lukiolaisten hyvinvoinnin parantamiseksi. Totesimme Kerttulin lukiossa, että meidän osaltamme suurimmat haasteet ovat sekä uusiin ihmisiin tutustumisessa että itseltään liikaa vaatimisessa. Monet opiskelijoistamme tulevat lukioomme tuntematta ennalta kenties yhtään muuta saman lukion opiskelijaa; sekä urheilu- että ICT-linjat vetävät puoleensa väkeä kauempaakin. Toisaalta monilla opiskelijoillamme tavoitteet ovat todella korkealla, ja heidän on vaikea hyväksyä omasta mielestään huonoja arvosanoja. Omassa hankeprojektissamme halusimme yhdistää molempien näiden lukiomme kipupisteiden auttamisen, ja lopputulokseksi muotoutui Kerttulimazing Race.

Kerttulimazing Race oli ykkösille suunnattu erikoisiltapäivä, jolloin oppituntien sijaan ensimmäisen vuoden opiskelijat seikkailivat ympäri kaupunkia kartan avulla suorittamassa rasteilla erilaisia pohdintatehtäviä. Joukkueet olimme jakaneet niin, että yritimme saada aikaan mahdollisimman heterogeeniset ryhmät – ryhmissä oli jäseniä lukiomme eri linjoilta, eri ohjausryhmistä, eri urheilulajeista, ja vielä yritimme saada niihin opiskelijat eri yläkouluista. Opiskelijat saivat tietää ryhmien kokoonpanon vasta sillä hetkellä, kun erikoisiltapäivä alkoi (klo 11.30 ruokailun jälkeen), ja he pääsivät heti ensimmäiseksi miettimään, mitä kaikilla ryhmän jäsenillä on yhteistä keskenään. Ensimmäisen opiskelutekniikoihin liittyvän tehtävän ratkaistuaan ryhmät tulivat kukin vuorollaan hakemaan opettajilta kartan ja kuvalliset vihjeet, joiden avulla he sitten liikkuivat kaupungilla noin kahden tunnin ajan.

Yhdessä ratkottiin mm. opiskeluun liittyviä pulmia.

Useimmilla rasteilla on paikalla rastihenkilö, jolla oli tehtävä paikalle tuleville ryhmille. Tehtävät olivat esimerkkitapauksia, joita pohtien ryhmien tuli miettiä ohjeita ongelmissa oleville itsensä ikäisille opiskelijoille. Mitä pitäisi tehdä, jos aika ei riitä suorittaa opintoja niin hyvin kuin haluaisi? Mitä pitäisi tehdä, jos kavereille ei ole aikaa? Onko ok pitää vapaapäiviä? Kuinka voisi saada aloitettua vaativien koulutehtävien tekemisen? Entä jos esitelmän pitäminen jännittää? Rastihenkilöinä oli ensimmäisen vuoden opiskelijoiden ryhmänohjaajia sekä opiskelijakunnan jäseniä vanhemmista opiskelijoista. Rastihenkilöille oli joihinkin pohdintatehtäviin annettu vastausmalleja, joita he kävivät ryhmien kanssa läpi, jos ryhmät eivät itse osanneet löytää ratkaisumalleja. Useimmat tehtävät olivat kuitenkin sellaisia, että tärkeintä oli pysähtyä pohtimaan asiaa hetkeksi eikä niinkään löytää juuri oikeaa ratkaisua asiaan. Rastihenkilöinä olleet opettajat raportoivat ryhmien ihan aidosti pohtineen tehtäviä, mikä on erinomainen asia. Joillakin rasteilla ei ollut rastihenkilöitä lainkaan, vaan niillä opiskelijoiden tuli etsiä geokätkömäinen purkki, jonka sisällä oli lyhyt tehtävä ja siihen myös vastaus. Rasteilla oli myös tarroja, joista ryhmät ottivat aina yhden omaan ns. leimauskorttiinsa. Kaikki rasteilla suoritetut tehtävät ovat peräisin Opintokamu.fi –sivustolta.

Ryhmille oli heti alussa annettu tieto siitä, että heidän tulisi ehtiä takaisin koululle asti klo 14.10 mennessä. Koululla he saivat vielä eteensä itsemyötätuntoon liittyvää tekstiä ja pohdintatehtäviä sekä lyhyen palautelomakkeen. Ryhmien saapuessa paikalle heiltä otettiin takaisin leimauskortti, josta näimme tarrojen ja rastihenkilöiden kuittausten perusteella ryhmien käyneen kaikilla rasteilla. Aivan lopuksi teetätimme vielä lyhyen Kahoot-visan, johon ryhmät edelleen vastasivat sillä porukalla, jonka kanssa olivat iltapäivän kulkeneet. Visassa oli kysymyksiä sekä iltapäivän aikana tehdyistä tehtävistä että niistä paikoista, joissa opiskelijat olivat käyneet. Ja koska kyseessä oli leikkimielinen kilpailu, palkittiin tietenkin voittajat. Voittajat ratkaistiin Kahoot-visan avulla, kunhan voittajat vaan olivat kiertäneet kaikki rastit läpi. Palkinnoksi voittajajoukkueen jäsenet saivat pussilliset rahaa – suklaarahaa. 😉

Iltapäivä oli kaikkinensa erittäin onnistunut. Tuona huhtikuun päivänä sattui olemaan aivan loistava sää, joten nuoret olivat mielellään ulkona aurinkoisessa ja lämpimässä ilmassa. Opiskelijat olivat innolla mukana toiminnassa ja suorittivat tehtäviä hyvin sekä liikkuivat kaupungilla hymy huulillaan. Palaute opiskelijoilta oli varsin positiivista, joskin jotkut olisivat toivoneet reitin olevan lyhyempi. Omalta osaltaan hyvää mieltä auttoivat opiskelijakunnan kaikille osallistujille tarjoamat pillimehut yhdellä rastilla ja lakut toisella, sekä vielä limpparilasilliset päivän päätteeksi.

Hankkeen kannalta iltapäivässä parasta oli se, että näin melkein kaikki ykkösellä opiskelevat opiskelijamme päätyivät miettimään opiskelutekniikoihin ja jaksamiseen liittyviä asioita paineettomassa ilmapiirissä ja joutumatta ottamaan kantaa siihen, onko heillä itsellään vastaavia hankaluuksia. Samalla he tutustuivat uusiin ihmisiin ja toivottavasti tämän iltapäivän jälkeen yhteishenki koulussamme eri ryhmien välillä on vielä parempi.

Hanna Suominen ja Mirkka Maisila