Valtakunnallinen tapahtumapäivä Teknologiatiistai nostaa ammatillisen koulutuksen esiin yli 50 paikkakunnalla

Off

Teknologiatiistai on ammattioppilaitosten ja teknologiayritysten yhteinen tapahtumapäivä. Ympäri Suomen järjestettävissä tapahtumissa nuoret, opettajat ja vanhemmat tutustuvat kone- ja tuotantotekniikan koulutuksen ja teknologiayritysten tarjoamiin mahdollisuuksiin tulevaisuuden ammattiosaajille.

Turun kaupunginkirjastossa järjestetään valtakunnallinen TeknologiaTiistai-tapahtuma
tiistaina 26.11. klo 10–14 välisenä aikana

Tilaisuus on suunnattu yläkoululaisille ja toisen asteen opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita tekniikan alan opinnoista ammattikoulussa, ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa, sekä niille, jotka vielä pohtivat mihin kannattaisi hakeutua opiskelemaan.

Päivän vierailu koostuu kiertelystä toiminnallisilla rastipisteillä, joissa on tekemistä ja kokemista tekniikan eri osa-alueilta. Toiminnallisilla rasteilla kerrotaan myös opiskelumahdollisuuksien lisäksi mm.
– virtuaalitodellisuuden hyödyntämisestä opinnoissa ja työelämässä
– robotiikasta
– turkulaisesta laivanrakennuksesta ja hitsauksen uusimmista teknologioista
– 3D-tulostuksesta
Toiminnallisessa päivässä on mukana myös amk:n opiskelijoita ja teknologia-agentteja, sekä Teknologiateollisuuden MyTech – opiskelijalähettiläitä.

Lisäksi kello 16 – 17 pääkirjaston Studiossa pidetään tekniikan alan opintojen info- ja keskustelutilaisuus. Tilaisuudessa mukana: koulutussuunnittelija Anniina Ala-Prinkkilä, Meyer Turku Oy
Meyer Turun TAI:n opiskelijoiden yhteyshenkilö Mika Haapalainen
koulutuspäällikkö Sari Stenvall-Virtanen, Turun Teknologiakampus
työelämälehtori Matti Raho, STEAM Turun kaupunki,
kone- ja talotekniikan opinto-ohjaaja Milla Lindström, Turun ammatti-instituutti
amk:n opiskelijat

Turun kaupunginkirjaston tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Turun ammatti-instituutti, Raseko, Turun ammattikorkeakoulu, Koneteknologiakeskus Turku Oy ja Turun kaupungin sivistystoimiala.

Ammatilliset oppilaitokset 50 paikkakunnalla eri puolella Suomea järjestävät yhdessä teknologiateollisuuden yritysten kanssa Teknologiatiistai -tapahtumia 26.11.2019. Nuoret, opettajat ja nuorten vanhemmat pääsevät tutustumaan kone- ja tuotantotekniikan opiskeluun ja opiskelupaikkoihin sekä ammattiosaajien työhön ja työpaikkoihin.

– Nuoret sekä heidän vanhempansa tarvitsevat lisää tietoa ja omakohtaisia kokemuksia ammattiin opiskelusta, työstä ja teknologia-alan merkityksestä. On tärkeää, että oppilaitokset ja yritykset yhdessä nostavat ammatillisen koulutuksen tarjoamat mahdollisuudet näkyväksi, sanoo johtava asiantuntija Milka Kortet Teknologiateollisuudesta.

Teknologiateollisuuden selvityksen mukaan teknologiayritykset tarvitsevat yli 53 000 uutta osaajaa pelkästään vuoteen 2021 mennessä. Rekrytointitarpeesta noin 40 % kohdistuu ammatillisen tutkinnon suorittaneisiin tai muuten ammattitaidon hankkineisiin.

Lisätiedot, Teknologiateollisuus:
Milka Kortet, johtava asiantuntija, koulutus ja osaaminen, Teknologiateollisuus ry
milka.kortet@teknologiateollisuus.fi, puh. 050 569 7856

Teknologiatiistain verkkosivut: https://teknologiateollisuus.fi/fi/valtakunnallinen-teknologiatiistai

Lisätiedot, Turun kaupunginkirjaston tilaisuus:
Johanna Jernberg, lehtori, Turun ammatti-instituutti
koordinaattori, LiVe – Lisää vetovoimaa – projekti