Ajankohtaista, Yleinen

Vanhalla esillä paljon uutta

Euroopan Sosiaalirahaston 60-vuotisjuhla järjestettiin helmikuun puolessa välissä, Helsingissä, Vanhalla ylioppilastalolla. Paikalle oli kutsuttu monipuolisella otannalla ESR-rahoitteisia hankkeita esittelemään toimintaa vierailijoille. Zoomi-hankkeen kautta myös Avoimet ammatilliset opinnot olivat esille tuotetorilla. Tuotteestamme oltiin kiinnostuneita ja esitteitä napattiin mukaan ihan joka puolelle Suomea. Muutama asia toistui meille esitetyissä kysymyksissä ja käymme ne tässä vielä läpi.

1) Onko tarjottimella opintoja, jotka tukevat siirtymistä ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun tai yliopistoon?

Tällä hetkellä ei ole. Emme näe mitään estettä sille että tarjontaa laajennettaisiin myös tähän suuntaan. Koulutustarjotin mahdollistaa myös tämän tyyppisten sisältöjen tarjoamisen. Tarjottavat opinnot perustuvat hankkeessa tehtyyn kohderyhmäkyselyyn (n. 1400 vastaajaa) ja toteuttajaorganisaatioiden suunnitelmiin. Seuraavaa siirtymää koskevat opinnot ovat olleet puheena projektin ydinryhmässä sekä arviointipäivässä.

2) Joko opintoja voi suorittaa? Koska opintoja voi alkaa suorittaa?

Kontrolloidut pilotoinnit ovat juuri nyt käynnistymässä ja osittain jo käynnistyneet. Heti kun pilotoinnista kertyneet kokemukset on kirjattu, viimeiset bugit ilmoittautumisessa ja palautteen keruussa saadaan korjattua voi opintoja lähteä suorittamaan.

Oli mielenkiintoista osallistua tilaisuuteen ja päästä katsomaan mitä kaikkea ESR oikeasti rahoittaa. Avoimet ammatilliset opinnot olivat kysyttyä tavaraa ja sain vastata jopa poikkeuksellisen haastaviin kysymyksiin hankkeen toimintaa koskien.

– projektikoordinaattori Salonen