Yleinen

”Opettajan osuus oppimisesta luultua pienempi – viime kädessä opiskelija vastaa oppimisestaan itse.”

WP_20160825_13_26_15_Pro (002)Kehittäjäopettajat ja projektiryhmä kokoontuivat Turun ammattikorkeakoulun lehtorin Maija-Liisa Aronpään johdolla pohtimaan, miten konkreettisesti osallistaa opiskelijoita avointen opintojen kehittämiseen. Osallistujat olivat yhtä mieltä siitä, että kokemus osallisuudesta tehostaa motivaatiota, lisää oppimista ja sitoutumista opiskeluun. Ja vähentää tietty syrjäytymistä ja osattomuuden kokemusta. Mutta miten osallistaa opiskelijoita, jotka haluavat opiskella ”sillai kun te opettajat olette miettineet” erään opiskelijan sanoin.

Kun opiskelijalle asetetaan hänelle sopiva tavoitetaso, lisätään valinnanvapautta, mahdollistetaan onnistumisen kokemukset ja tuetaan omien unelmien saavuttamisessa, olivat asioita, joiden nähtiin lisäävän käytännössä osallisuutta. Opiskelutoverien uskottiin olevan avainasemassa opintojen loppuun saattamisen kannalta. Uskomusta tuki kouluttajien kokemukset siitä, että hyvin verkkokursseilla ryhmäytyneet opiskelijat myös suorittivat kurssin loppuun toinen toisiaan tsempaten.

Päivän päätteeksi päällimmäiseksi jäi kysymys, miten osallisuutta lisätään ja ryhmän merkitys oppimiselle otetaan huomioon avointen opintojen toteutuksessa. Se tuli selväksi, että osallisuus riippuu meistä – millaisia menetelmiä käytämme ja miten paljon olemme valmiit antamaan valtaa ja vastuuta opiskelijoille itselleen?

Projektipäällikkö Kilpinen