Yhteiskehittämisen palvelumuotoilupajat Omniassa

Yhteiskehittämisen palvelumuotoilupajat Omniassa

365/12- aina avoin ammatillinen oppilaitos – hanke, Omnian Luoviva ja OmniaShop järjestivät yhteiskehittämisen kaksi palvelumuotoilutyöpajaa helmikuussa 2020. Työpajojen tavoitteena oli löytää uusia ideoita ja toimintatapoja, joilla Omnian opiskelijat, henkilöstö ja yrittäjät voisivat tehdä yhteistyötä kaikkia osapuolia hyödyttävällä tavalla. Fasilitoijana työpajoissa toimi konsultti Sami Heikkinen SH Consultingista.

Ensimmäisessä työpajassa käytettiin Lego Serious Play menetelmää. Todellakin osallistujat pääsivät rakentamaan pikkulegoilla ja menetelmän keskiössä oli käden ja mielen välinen yhteistyö. Vaikka työväline oli leikkisä, oli lopputulos kuitenkin vakavasti otettava ratkaisu ongelmaan. Menetelmän avulla rakennettiin ratkaisuja käsillä olevaan ongelmaan. Työpajaan osallistui opiskelijoita, joilla on myös yrittäjätaustaa, opettaja ja OmniaShopin koordinaattori . Työskentelyn lopputuloksena kaikilla osallistujilla oli yhteinen ymmärrys tilanteesta, tavoitteista ja seuraavista askeleista.

Toisessa työpajassa käytettiin Service Blueprint menetelmää, jonka avulla tehtiin palvelun käyttämisen prosessi näkyväksi. Työskentelyn taustalla oli yhteisen tekemisen malli, joka saatiin aikaiseksi ensimmäisessä työpajassa.

Alkuun jokainen kuvasi post-it lappuihin oman polkunsa/tarinansa (päivän tai viikon) liittyen taustalla olevan yhteisen tekemisen malliin. Tämän jälkeen pohdittiin mitä palveluntarjoajan tulee tehdä, että asiakkaan polku olisi mahdollisimman ketterä.  Menetelmän tavoitteena on synnyttää kokonaiskuva siitä, miten yritysyhteistyötä pitäisi tehdä niin että yritysten ja opiskelijoiden osallistuminen olisi mahdollisimman sujuvaa.

Kokonaiskuvan työstäminen jatkuu!

 

 

Comments are closed.