Yhteistyökuvioita Tredussa

Yhteistyökuvioita Tredussa

POK:n ja Tredun yhteistyöprojekti Ammatillisessa koulutuksessa työssäoppiminen on lisääntynyt ja samaan aikaan teoriaopetuksen tuntimäärät vähentyneet. Sähköisesti tuotettujen materiaalien ja tehtävien hyödyntäminen opetuksessa on lisääntynyt. Vallalla olevan ajattelutavan mukaisesti oppimisenkin tulee olla ajasta ja paikasta riippumatonta. Työssäni logistiikka-alan perustutkinto-opiskelijoiden opettajana olen havainnut, että opiskelijoilla esiintyy erilaisia oppimista hidastavia haasteita. Niihin pyritään vastaamaan muun muassa kehittämällä virtuaalisia oppimisympäristöjä. Moodle on Tampereen ammattiopisto Tredun käytössä oleva oppimisympäristö, jolle tämä logistiikka-alan opetusmateriaali on kehitetty. 365/12 – aina avoin ammatillinen oppilaitos -hankkeessa on tuotettu yhteistyössä…

Read More Read More

Ytojen monipuoliset toteutusmahdollisuudet

Ytojen monipuoliset toteutusmahdollisuudet

365/12 – aina avoin ammatillinen oppilaitos –hanke on elinkaarensa parhaimmassa ja kiihkeimmässä toteutusvaiheessa. Tavoitteet ovat nyt kirkkaina toimijoiden mielessä: on ehditty kokeilla monenlaisia toteutuksia ja uudenlaisia innovaatioita on vielä ilmassa.  Omnian hankkeen yhtenä kärkenä on yhteisten tutkinnon osien (ytot) kehittäminen reformissa osana yksilöllisiä opintopolkuja.  Toinen kärki on kehittää yrittäjyysopintojen ympärille mallinnettua oppimisympäristöä ja sen tarjontaa aikaisempaa joustavammaksi ja laajemmaksi valikoimaksi. YTO – arsenaali Ammatillisessa peruskoulutuksessa niin nuoret kuin aikuiset opiskelevat yhteisiä tutkinnon osia yhteensä 35 osaamispistettä, joista pakollisten opintojen laajuus…

Read More Read More

Oulusta pohjoiseen

Oulusta pohjoiseen

Lapin matkailu on nykyisin hurjissa kantimissa. Matkailun kokonaisarvo Lapissa oli vuonna 2017 jo yli miljardi euroa, josta yli puolet tulee ulkomaalaisten turistien tuomina. Kysyntä olisi vieläkin kovempaa, mutta tarjonnassa ollaan jo kipurajoilla positiivisessa mielessä; pulaa on majoituspaikoista ja työntekijöistä. Matkailualaan lasketaan Lapissa kuuluvan kaikki alat aina ravintolatoiminnasta logistiikkaan. Työntekijöitä rekrytoidaan yhä enenevimmässä määrin ulkomailta, koska koko Pohjois-Suomesta ei löydy riittävästi koulutettua väkeä sesonkikohteisiin töihin. Sesonki alkaa jo ruskasta kestäen vappuun saakka sisältäen vielä erityisen kovia piikkejä. Oulun seudun ammattiopisto on…

Read More Read More

TAIn Keskusoppimon seinämaalaus

TAIn Keskusoppimon seinämaalaus

Aamun hämärissä ryhmällä SOTEJS19A on alkamassa kurssin Minä oppijana tunnit. Tämän aamun opetus poikkeaa aika lailla normaalista luokkaopetuksesta. Opettaja Elina Koskinen on valmistautunut ryhmän kanssa toteuttamaan Oppimon seinämaalaus-projektia. Etukäteen on mietitty, millä menetelmällä maalaus toteutetaan. Mitä värejä käytetään, millaista maalia ja kuinka paljon sitä pitäisi olla. Mitä muita välineitä tarvitaan, miten ne hankitaan jne. Minä oppijana- opintovalmiuksia tukevan kurssin sisältöön kuuluu mm. ryhmässä toimiminen, suunnitelmallinen työskentely, positiivinen pedagogiikka, kannustava puhetapa asiakastyössä ja kielitaidon kehittyminen. Tähän projektiin sopii moni kurssin sisällön…

Read More Read More

Oppimo – oppimisympäristö, joka palvelee työelämää ja opiskelijoita

Oppimo – oppimisympäristö, joka palvelee työelämää ja opiskelijoita

Turun ammatti-instituutissa on vuoden 2019 aikana kehitetty uudenlaista osaamiskeskus-konseptia Oppimoa, jossa opiskelijan on mahdollista saada ohjausta ja tukea opintojen suorittamiseen henkilökohtaista oppimispolkua pitkin. Tämän lisäksi Oppimo on matalan kynnyksen yhteistyötila työelämän ja opiskelijoiden välillä.   Oppimon tuotteistamistyöpaja – Turun ammatti-instituutti Joulukuun alussa järjestimme Turun ammatti-instituutin Uudenmaantien koulutalon Oppimossa tuotteistamistyöpajan, jonka tavoitteena oli ideoida ja muotoilla Oppimon palveluketjuja yhdessä sidosryhmien kanssa. Keskeisiä kysymyksiä olivat: miten Oppimoa tulisi yhteistyön paikkana kehittää ja millainen Oppimo palvelisi parhaiten työelämää, opiskelijoita ja opetus- ja ohjaushenkilöstöä?…

Read More Read More

Opetushenkilökunta simulaatio-opetuksen oppimisympäristöä testaamassa

Opetushenkilökunta simulaatio-opetuksen oppimisympäristöä testaamassa

Aina avoin ammatillinen oppilaitos, 365/12 –hanke, on aktivoinut hanketoimijoita sekä koulutusorganisaation keskijohtoa rakentamaan Turun ammatti-instituutin Uudenmaantien koulutalolle uudenlaista oppimisympäristöä, simulaatio-opetuksen tilaa. Uudenmaantien koulutalolla toteutetaan sosiaali- ja terveysalan sekä liikunta-alan perustutkintoja. Näistä koulutusohjelmista valmistuvien uusien ammattilaisten osaamisen kehittämisessä ja varmistamisessa on tärkeässä roolissa työelämälähtöinen oppiminen työpaikoilla, mutta myös muissa autenttisissa oppimisympäristöissä oppimisen mahdollistaminen. Tätä tavoitetta tukee mainiosti simulaatio oppimisen tila. Se on kuvitteellinen ikäihmisen koti, jossa tulevat ammattilaiset ja opetushenkilökuntakin pääsevät harjoittelemaan asiakkaan kuntouttavan hoitotyön menetelmiä lähes todellisuutta vastaavassa toimintaympäristössä. Lokakuun…

Read More Read More

Yrittäjyyden Ytimessä Pre-tilaisuus Wisiossa 20.11.2019

Yrittäjyyden Ytimessä Pre-tilaisuus Wisiossa 20.11.2019

Yrittäjyyden Ytimessä tapahtuma on yrittäjyyteen perehtyneille opettajille ja verkostoille suunnattu verkostoitumistapahtuma, joka toteutetaan kerran vuodessa. Tänä vuonna tapahtumaan ilmoittautui 160 osallistujaa eri puolelta Suomea. Turun ammatti-instituutti on ollut mukana toteuttamassa tämän tilaisuuden pre-tapahtumaa jo neljättä kertaa. Me mahdollistamme Pre-tilaisuuden oppilaitososuuden, jolloin olemme päässeet esittelemään monipuolisesti Wision, uuden yrittäjyysoppimisympäristömme viimeisimpiä yrittäjyysopintomallejamme. Tänä vuonna esittelimme opettajien verkostovalmennuksessa kehittämiä uusia malleja siitä, miten opintokokonaisuudet voidaan toteuttaa yrittäjämäisesti. Mallinnuksessa kokeiluun otettiin isoja organisaatioita. jotka voivat mahdollistaa laaja-alaisesti opintojen suorittamisen erilaisissa yrityksissä. Kokemuksia parturi-kampaajaopiskelijoiden tuottamasta…

Read More Read More

Työelämässä oppiminen – arvostusta ja näkyvyyttä

Työelämässä oppiminen – arvostusta ja näkyvyyttä

Pohdintoja Dare to Learn 2019 -tapahtumasta Mitä ihmiset oppivat työelämässä? Kiinnostaako se työnantajaa? Kiinnostaako minua uuden oppiminen? Mitä ratkaisuksi, jos tiedostettu uuden oppiminen ei motivoi yhtään? Mitä jos opinkin koko ajan, mutta kuka sen huomaa? Ovatko opitut asiat ja kokonaisuudet ensisijaisesti minua itseäni varten, vai haluanko, että myös työnantaja tunnistaa osaamiseni? Miten saada tämä osaaminen näkyväksi? Sosiaalipsykologina sekä Omnian ammattikoulutuksessa työelämä- ja yhteiskuntaosaamisen opettajana sain tutustua kaksipäiväiseen vuoden 2019 Dare to Learn -tapahtumaan. Tapahtuman teemoina olivat tänä vuonna ”Oppiminen strategiana”,…

Read More Read More

Challenge Turku Goes Green –innovaatioleiri 7.-8.11.2019, Turku

Challenge Turku Goes Green –innovaatioleiri 7.-8.11.2019, Turku

Oppimisympäristön toimintatavat ovat moninaisia, mutta yhteistä toiminnalle on opiskelijoiden työskentely monialaisissa tiimeissä ja aidot toimeksiannot työelämältä. www.kiertotalous2.fi Osallistuimme yhdessä eri yliopistoista, ammattikorkeakouluista ja ensimmäistä kertaa myös Turun ammatti-instituutin opiskelijoiden kanssa innovaatioleirille Tuorlassa.  Oppilatoksestamme oli mukana Tekstiili-ja muotialan opiskelijoista Camilla Mamia, Minna Virtanen, Sali Najeeb, Venla Meriläinen ja Emma Suomalainen. Mukana tiimityöskentelyssä oli myös Tarja Moisio-Rannikko. Leirillä muodostettiin osallistujista monialaisia kolmen hengen tiimejä, joissa ratkottiin kiertotalouteen liittyviä haasteita. Siivousvälineitä valmistava Vileda haastoi opiskelijat miettimään laitossiivouksessa käytettävien moppien kierrättämistä. Miten käyttöikänsä päähän…

Read More Read More

Oppiminen tapahtuu ajasta ja paikasta riippumatta

Oppiminen tapahtuu ajasta ja paikasta riippumatta

365/12 Oppiminen tapahtuu ajasta ja paikasta riippumatta Ammatillisessa koulutukseen on viime aikoina tehty uudistuksia. Työssäoppimista on enemmän ja sähköisesti tuotettujen materiaalien ja tehtävien hyödyntämistä opetuksessa on kasvatettu.  Työssäni logistiikka-alan opettajana olen havainnut erilaisia oppimista hidastavia haasteita, joihin pyritään vas-taamaan muun muassa virtuaalisia oppimisympäristöjä kehittämällä. Tampereen ammattiopisto Tredussa on käytössä Moodle -oppimisympäristö, johon logistiikka-alan opetusmateriaali on kehitetty.  Oppiminen tapahtuu ajasta ja paikasta riippumatta. 365/12 – aina avoin ammatillinen oppilaitos, POK:n ja Tredun yhteistyöprojekti 365/12 – aina avoin ammatillinen oppilaitos -hankkeessa on…

Read More Read More