Tukimateriaalia Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalle

maahanmuuttajan_tukiTerveys ja hyvinvointi

Lähihoitajien suomen kielen tukipaketti »
Verkossa oleva kielipaketti, jossa käydään läpi kahdeksan eri toimenpidettä puhekielisten dialogien ja sanaston kautta. Ei harjoituksia. Sopii hyvin itseopiskeluun tai rästipajalle, joskin harjoitukset on tehtävä itse.

Sairaala-alan sanastoharjoituksia »
Interaktiivinen sivusto sairaala-alan sanaston ja käytettyjen kielen rakenteiden opiskeluun. Tehdään tietokoneella ja sisältää myös kuunteluharjoituksia, joten äänet on saatava kuuluviin. Sanastoharjoitukset eivät kovin vaikeita, mutta visuaalisia. Kivaa se, että samat harjoitukset voi tehdä myös englanniksi.

Ensiapu »
Selkeä kuvitettu ensiapuopas selkokielellä. Soveltuu tukimateriaaliksi. Lopussa on materiaaliin liittyviä kysymyksiä, joista saa vaikkapa hyviä lisäkotitehtäviä.

Hoiva ja huolenpito »
Selkokielinen suomalaisen sosiaali- ja terveyshuoltojärjestelmän esittely. Vaikeat termit on selitetty tekstien yhteydessä. Sisältää myös muutaman tehtävän ja pienimuotoisen projektityön (sairauden esittely).

Näyttötutkinnon perusteet selkokielellä »
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon näyttötutkinnon perusteet selkokielellä. Julkaisun lopussa on käyttökelpoinen sanasto myös opetussuunnitelmaperusteisen opetuksen tueksi.

Lääke- ja liuososalaskutehtäviä »
Kymmenen lääke- ja liuososalaskutehtävää. Ratkaisut löytyvät toisesta dokumentista, joten voi tehdä kotonakin.  Valitettavasti näitä tehtäviä on vain kymmenen, mutta vasemmasta valikosta löytyy vähän vaikeampia tehtäviä.

Tietoa lastensuojelusta »
Laaja internetsivusto lastensuojelusta Suomessa. Selkokielen lisäksi sivusto on myös ruotsiksi, englanniksi, venäjäksi, ranskaksi, somaliksi, arabiaksi, persiaksi ja kurdiksi.

Perustietopaketti apuvälineistä »
Sivustolla on lähihoitajaopiskelijoille tarkoitettu peruspaketti apuvälineistä ja apuvälinepalveluista. Oppimateriaali sisältää myös videokatkelmia ja valokuvasarjoja, joita voidaan käyttää omana kokonaisuutena esimerkiksi opiskelijoille annettavissa tehtävissä.

Peruskoulun matematiikan kertaus »
Sivusto, jossa kerrataan peruskoulun matematiikkaa aina polynomeja ja yhtälöitä myöten. Sisältää teoriaa ja pikatehtäviä. Sivusto EI OLE selkokielinen.

Lääketieteen sanasto »
Internetsanasto, jossa on selitetty lääketieteellisiä termejä. Sanasto ei ole selkokielinen.

Lähihoitajien sanasto suomi-venäjä »
Seitsensivuinen pdf-sanasto lähihoitajille.

Kotityö- ja puhdistuspalvelut

Selkokielinen puhdistuspalvelumateriaali »
Laaja puhdistuspalvelujen selkokielinen materiaali, jossa vaikeat sanat on selitetty tekstin yhteydessä. Sisältää sanasto- ja muita harjoituksia. Pdf-muodossa, joten voi helposti tulostaa vaikka aiheittain.

Silittämisen salat »
Silittämisen saloihin johdatteleva internetsivusto. Sivusto ei ole selkokielinen, mutta ohjeet on esitetty myös videoina.

Wc:n pesuohjeet kuvina »
Kaksi wc:n pesuohjetta kuvina. Ei tekstiä.

Videoita näyttötutkintotilaisuuksista »
Neljä videota kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon näyttötutkintoon liittyen. Videoiden aiheet ovat perehdytys tutkintotilaisuuteen, luokkatilan siivous, wc-tilojen siivous ja arviointikeskustelu.