Vaasan lyseon lukiossa perustettiin Start up -workshopissa NY-yrityksiä

Vaasan lyseon lukion Start up -workshopissa perustettiin kuluneen lukuvuoden aikana viisi NY-yritystä. Yksi yrityksistä oli Neljä opiskelijaa NY, jotka perustivat jäätelöyrityksen ja alkoivat myymään sitä koulussa opiskelijatovereille.

Yritysvuotemme alkoi syksyn Startup-leiriltä. Leiriltä saimme innostusta yrittäjyyteen ja kipinän oman yrityksen perustamiseksi.

Kokosimme porukan kasaan ja lähdimme mukaan NY Vuosi yrittäjänä -kurssille. Oman yrityksen perustaminen lähti liikkeelle liikeidean pohdinnalla. Saimme idean ryhtyä valmistamaan erilaisia laadukkaita käsintehtyjä jäätelöitä, jotka sopivat kaikille ruokavaliosta huolimatta. Tuotekehitysprosessin myötä yrityksemme erikoisuudeksi nousi täysin vegaaninen jäätelö.

Pitkän tuotekehitysprosessin jälkeen pääsimme vihdoin lanseeraamaan tuotteemme yhdeksäsluokkalaisten tutustumispäivänä. Myyntimme lähti hyvin käyntiin, mutta tärkeintä oli kokemus. Saimme ensimmäisiltä asiakkailtamme hyödyllistä ja positiivista palautetta. Tunsimme onnistuneemme tuotekehityksessä.

Myyntiä on jatkettu vuoden ajan erilaisissa tapahtumissa ja koulun okh-kioskissa. Tuotteemme kehittelyprosessi on jatkunut vuoden ajan ja olemme kehitelleet useita sesonkimakuja. Kestosuosikeiksemme ovat nousseet vuoden mittaan Marianne-jäätelö, vadelmakinuski, cappucino sekä vegaaninen brownie-pähkinä.

Vuosi on ollut todella antoisa ja opettavainen. Olemme oppineet paljon yrittäjyydestä ja yrityksen perustamisesta. Tärkeimpiä vuoden aikana opittuja taitoja ovat ajankäytön hallinta sekä kärsivällisyys. Työn tulokset eivät välttämättä näy päivässä. Kaikkien tärkeintä on kuitenkin muistaa laittaa jäätelöt pakastimeen jääkaapin sijasta.

Lauri, Lotta, Jessica ja Henri, Vaasan lyseon lukio