Ensiapu ja turvallisuus -kurssi yhteistyössä työelämän ja korkeakoulun kanssa

Turun Luostarivuoren Lyseon lukiossa kehitettiin Ensiapu- ja turvallisuus -kurssi, jolla opiskelijat saivat tietoa jatko-opintomahdollisuuksista ja työelämästä terveyteen ja turvallisuuteen liittyvissä aloilla vierailuiden ja vierailijoiden välityksellä.

Miten ja millaista yhteistyötä työelämän ja korkeakoulujen kanssa tehtiin?

Kurssilaiset tutustuivat mm. Turun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan sekä pelastusalan opintoihin sekä poliisin, palomiehen ja Finnhems-helikopterilääkärin työhön. Lisäksi opiskelijat saivat SPR:n auttajakurssin  sekä AS1 alkusammutus-koulutuksen todistukset kurssin aikana. Käytännön taitoja opiskelijat harjoittelijat lisäksi vesipelastuksessa, itsepuolustustaidoissa ja vesiturvallisuuteen liittyen.

Opiskelijat saivat tietoa sekä mahdollisuuden esittää kysymyksiä ja keskustella terveyteen ja turvallisuuteen liittyvistä opiskelupaikoista ja ammateista. Tämä herätti heidän mielenkiintoaan jatko-opintoihin. SPR:n ja AS1- todistuksista voi olla hyötyä opiskelijalle esimerkiksi kesätöiden hakemisessa. Kurssin sisältöjen toteutuminen edellytti joustamista kurssin suoritusajoissa esim. SPR-koulutus toteutettiin vasta klo 16 jälkeen iltaopintoina.

Yhteydenotot ja kohtaamiset mahdollistivat vuorovaikutuksen, joka on edellytys yhteistyön alkamiselle. Seuraavana vuonna on toiveena kehittää yhteistyötä edelleen siten, että sairaanhoitajaopiskelijat pääsisivät ohjaamaan lukiolaisille käytännön ensiaputaitojen harjoittelua. Kokonaisuudessaan yhteistyöhön suhtauduttiin myönteisesti ja kurssi herätti kiinnostusta eri tahoilla. Yhteistyötä pidettiin myös tärkeänä ja arvokkaana.

Vierailukäyntien ja vierailijiden ansiosta sekä opiskelijoiden että opettajien tietämys jatko-opinnoista sekä työelämään liittyen kasvoi. Motivoitunut ja kiinnostunut opiskelija on tiedolle vastaanottavaisempi. Opiskelijat halusivat esimerkiksi kokeilla pelastuslaitoksen pääsykoetestit vierailun jälkeisellä liikuntatunnilla.

Keskeiset tulokset
  1. Opiskelijoiden ja opettajien tieteämys jatko-opinnoista ja alan työelämästä kasvoi
  2. Yhteistyölinkkejä korkeakouluihin ja työelämään
  3. Toiminnallisuutta ja käytännön harjoituksia, SPR:n auttajakurssin ja AS1-alkusammutuskoulutuksen todistukset