Digiterveys-kurssi yhteistyössä korkeakoulujen kanssa

Turussa kehitettiin uusi Digiterveys-kurssi (lukion koulukohtainen terveystiedon kurssi), joka toteutettiin yhteistyössä Turun Ammattikorkeakoulun ja Turun yliopiston kanssa.

Miten ja millaista yhteistyötä työelämän tai korkeakoulujen kanssa konkreettisesti tehtiin?

Turun AMK:n Terveysteknologia koulutusohjelmaan liittyen lukio-opiskelijat pääsivät kuulemaan jatko-opintopaikasta AMK:n suuntaan sekä tekemään ns. käytettävyys-demon, minkä järjestivät AMK:n opiskelijat. Lisäksi AMK tarjosi luennon terveysteknologiasta yleisesti ja mahdollisti päästä testaamaan koulutusohjelman kautta kehitettyä kehonkoostumuslaitetta. Koulutusohjelman opiskelijoiden tekemiä terveys- ja hyvinvointipelejä kävimme testaamassa JOKI-vierailukeskuksessa lukioryhmämme kesken.

Turun yliopiston Tulevaisuuden teknologiat -laitoksen vierailu tarjosi muutaman laitoksen tutkijan kautta esittelyä ajankohtaisista tutkimushankkeista sekä jatkokoulutusmahdollisuuksista. Virtuaalilaseihin liittyvä demo saatiin sovittua myös tähän samaan käyntikertaan. Tulevaisuuden teknologioiden laitoksen avoimen ovet-päivän luento ”Love, sex and marriage with robots”-luento tarjosi heti kurssin alkuun monelle todellista ajatuksenherättelyä teknologiasta terveyteen ja hyvinvointiin liittyen. Lisäarvo kurssille tulee alalla opettavien, opiskelevien ja työtätekevien ihmisten kanssa aitoon vuorovaikutukseen pääseminen sekä fyysisten puitteiden näkeminen/kokeminen itse. Kurssin teema tulee konkreettiseksi näin ja esim. turkulaisen Mariachi Oy:n 20-vuotisen kehityskulun kuuleminen yrityksessä paikan päällä antaa aivan eri merkityksen terveysteknologiasta ja yrityksen kehittymisestä kuin katsottaisiin esim. lyhyt firman esittelyvideo koululla. Polarin edustajan paikalle pääseminen kurssin alkuun oli hyvä ratkaisu. Tämä motivoi lukiolaisia ottamaan laitteen haltuun ja seuraamaan omaa aktiivisuuttaan, liikunta- yms. taustoista riippumatta. Terveysteknologian opiskelijoiden tekemät laitteet/pelit ja niiden kokeilu toi tavoitteiden mukaista konkretiaa mukanaan lukiolaisille.

Kurssilaiset ’joutuivat’ pariin otteeseen kuuntelemaan englanniksi digiterveysaiheista luennoilla tms. Tämä oli osalle opiskelijoista erittäin haasteellista, ymmärrettävästi, mutta toisaalta tarjosi aidot puitteet sille, että laaja-alaisesta osaamisesta on todellakin hyötyä. Terveysteknologia alana elää kansainvälisyydestä, joten suomenkielen lisäksi tarvitaan muutakin kieliosaamista välttämättä.

Haasteena kurssilla oli osittain aikataulujen yhteensovittaminen, koska lukiokurssi menee kolmesti viikossa 75 min kerrallaan. Onneksi lukiossamme on totuttu poikkeuksellisiin käytänteisiin, joten suuri ongelma tuo ei onneksi ollut. Kurssille saimme paljon erilaisia vierailuja ja esittelijöitä tai vierailimme itse toisaalla. Kaikki tahot kokivat lukiokurssin olevan ajankohtainen ja tarpeellinen, joten tässä suhteessa opettajana oli helppo toimia. Runsas vierailijoiden ja vierailukäyntien määrä oli osittain myös koko kurssin kokonaisuutta heikentävä asia. Opettajana tein kuitenkin tällaisen ratkaisun kokonaisuudesta tälle ensimmäiselle Digiterveys-kurssille, mutta jatkossa on järkevää kaventaa kokonaisuutta ja painottaa vain muutamaa osa-aluetta selkeämmin kuin nyt tein.

Miten opiskelijat ottivat osaa käytännön kehittämiseen sen eri vaiheissa?

Kurssin alkaessa päätettiin yhteisesti muutamista kurssiin liittyvistä asioista. Opiskelijat päätyivät kukin oman blogin pitämiseen kurssin aikana ja näin ollen kurssikoetta tms. ei järjestetty koeviikolla. Kurssilaiset täyttivät O365 Forms-kyselyn kurssin alkaessa liittyen omiin terveys- ja hyvinvointitavoitteisiinsa kurssin aikana. Vastaavaan kyselyyn vastattiin myös kurssin päättyessä. Halukkaat jakoivat opettajalle omat treenitietonsa Polarin palvelun kautta.

Miten kehitetty käytäntö  lisää lukioiden työelämä- ja korkeakouluyhteistyötä?

Tällaisen yhteistyön tekeminen tarjosi juuri tavoitteitten mukaisen kurkistuksen jatko-opintoihin ja työelämään, niin opettajalle kuin opiskelijoillekin. Jokainen kurssiin liittyvä kohde tai luennoitsija otti lukioryhmämme haltuun suurella ”tärkeydellä” ja halusi ennakkoon valmistautua hyvin kohtaamiseen. Lukiolaiset saivat kuulla digiterveys asiaa AMK:n opettajilta ja opiskelijoilta, yliopiston tutkijoilta, yrittäjältä tai yrityksissä työskenteleviltä, joten kurssin tavoitteet täyttyivät tältä osin erinomaisesti. Työelämään liittyen opiskelijoille muodostui varmasti selkeä kuva siitä, että heille yhteen ammattiin valmistuminen tuskin tulee jäämään ainoaksi ja että laaja-alainen osaaminen on yhä merkityksellisempää tulevaisuuden työmarkkinoilla.

Keskeiset tulokset

1. Lukiolaiset saivat näkemyksen, mitä kaikkea digiterveys voi olla ja he ymmärtävät digitaalisen terveydenlukutaidon merkittäväksi osaksi omaan elämäänsä ja tulevaisuuttaan.

2. Korkeakoulu- ja yritysvierailut toivat esiin konkreettisesti terveysteknologista alaa mahdollisuuksineen, sekä jatko-opintoja että työelämää silmällä pitäen. Terveysteknologioiden kehittämiseen tarvitaan osaamista laaja-alaisesti eli myös terveystiedon puolelta – pelkkä ”insinööriosaaminen” ei riitä käytettävien ja tarkoituksenmukaisten sovellusten tai laitteiden kehittämiseen.

3. Lukiolaiset kehittyivät terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä itsemittaamisissa ja näiden tulosten analysoinneissa aktiivisuusrannekkeen ja erilaisten mobiilisovellusten avulla.

Lue lisää lukiolaisten blogista: http://lukiotekodigiterveys.blogspot.com/2018/05/lukioteko-hanke.html

Turun Suomalaisen Yhteiskoulun Lukio
Anu Heilimö