Vaasan lyseon lukiossa kehitettiin työelämälähtöiset teknologialeirikoulut Kiinaan ja Japaniin

Vaasan lyseon lukio toteutti vuoden 2019 aikana teknologiapainotteiset leirikoulut Kiinaan ja Japaniin. Yhteistyökumppaneina Kiinan leirikoulussa olivat Wärtsilä, ABB ja Alteams. Wärtsilä oli yhteistyöyritys myös Japanin leirikoulussa ja lisäksi teimme oppilaitosyhteistyötä Toyamassa sijaitsevan National College of Technologyn kanssa. Vierailimme molempien leirikoulujen osallistujien kanssa yhdessä myös Vaasan Wärtsilän toimipisteessä ennen leirikouluja.

Suomalaisia ja japanilaisia opiskelijoita syventyneenä keskusteluun.

Opiskelijoiden valinnassa painoivat kiinnostus kohdemaahan ja sen kieleen ja kulttuuriin, mutta myös suoritetut kurssit ja opintomenestys matematiikassa ja fysiikassa. Kaikki opiskelijat olivat käyneet kohdemaan kielen kurssien alkeet ennen matkaa.

Vierailu ABB:llä Shanghaissa.

Kiinan leirikoulussa vierailimme Shanghain, Suzhoun ja Hangzhoun alueilla. Yritysvierailut olivat tärkeässä osassa ja kävimme tutustumassa myös Fudanin yliopistoon. Kiinan leirikoulun pääasiallinen teema oli tutustuminen kansainvälisiin opiskelu- ja uramahdollisuuksiin. Leirikoulu toteutti tätä teemaa ainutlaatuisella tavalla. Japanin leirikoulu rakentui oppilaitosyhteistyön ympärille. Osallistuimme opetustilanteisiin ja meille esiteltiin oppilaitoksen tiloja ja toimintaa. Opiskelijoilla oli paljon aikaa olla tekemisissä paikallisten opiskelijoiden kanssa. Vierailimme myös Wärtsilän tuotantolaitoksessa Toyamassa.

Illallinen Shanghain suomalaisten kanssa

Opiskelijoille oli silmiä avaavaa nähdä, kuinka heille kotikaupungista tutut yritykset toimivat eri puolilla maailmaa ja kuinka niiden globaali toiminta vaikuttaa myös ihmisten siirtymiseen työtehtävien perässä ympäri maailmaa. Kiinan leirikoulun eräs kohokohta oli illallinen yhdessä Shanghaissa asuvien suomalaisten kanssa. Nämä ihmiset kertoivat meille elämästään ja urastaan sekä päätymisestään Shanghaihin.

Japanin leirikoululaiset Shirakawa-gossa sijaitsevassa Unescon maailmanperintökohteessa.

Molemmissa leirikouluissa opiskelijoiden välisen yhteistyön, vieraan kielen käytön sekä esiintymistaitojen harjoittelu olivat tärkeitä tuloksia. Nämä ovat tärkeitä työelämätaitoja ja niitä harjoiteltiin nyt tositilanteissa – yritysten neuvotteluhuoneissa tai ison opiskelijaryhmän edessä toisella puolella maailmaa. Leirikoulut olivat nuorille eräänlaisia työmatkoja Aasiaan – lukioikäisenä!

Teksti ja kuvat: Johannes Hurtig, Matematiikan lehtori, Vaasan lyseon lukio

Lue myös opiskelijoiden blogikirjoitukset leirikoulumatkoista:

Vaasan lyseon lukion opiskelijoita Japanin teknologialeirikoulussa Toyamassa ja Tokiossa

Vaasan lyseon lukion opiskelijat tutustumassa kansainvälisiin työuriin Vaasan energiaklusterin yrityksissä Kiinassa Shanghaissa

Vaasan lyseon lukion opiskelijat tekivät Wärtsilä-vierailun Toyamassa Japanin leirikoulun yhteydessä