Vaasan lyseon lukion Yritystietokurssilla perehdyttiin liiketoiminta- ja rahoitussuunnitelman tekemiseen yhteistyössä Nordean ja Wasa Innovation Centerin kanssa

Vaasan lyseon lukion Yritystiedon kurssilla tutustuimme käytännön kautta yrityksen perustamiseen, yritysidean muotoiluun ja toteuttamiseen, sekä erilaisiin yritysmuotoihin. Kurssin aikana tehtiin liiketoimintasuunnitelma ja rahoitussuunnitelma. Kurssin alussa pelasimme Circula-kiertotalouspeliä ja tutustuimme kiertotalouskäsitteeseen ja erilaisiin kiertotalouden liiketoimintamalleihin.  Kiertotalouspelissä lähestyimme yrityksen ideointia tavanomaisesta poiketen lähtökohtana käytettävissä olevat raaka-aineet ja muut resurssit. Pelissä muodostuneet yritysideatkin olivat siten ehkä erilaisia ja kehitetty ympäristöystävällisistä lähtökohdista ajatuksena käytettävät resurssit ja niistä valmistettavien tuotteiden tai palveluiden kysynnän kohtaaminen. Pelin aikana tuli hyvin konkreettisesti esille, kuinka toisille hyödyttömäksi jääneet materiaalit on mahdollista käyttää toisessa yrityksessä resurssina hyödyttäen molempia osapuolia. Päällimmäisenä ajatuksena mieleeni jäi ajatus siitä, ettei uuden yritysidean tarvitse olla täysin jotain uutta ja mahtavaa, vaan vanhan toiminnan tai tuotteen uudelleen ideoiminen esimerkiksi materiaalin ja tuotannon kehitys voivat olla myös oivia ratkaisuja.

Yritystietokurssin aikana kävimme 5.11.2019 tutustumassa Vaasan ammattikorkeakoulussa VAMK:ssa tarjolla oleviin liiketalouden kursseihin, kansainväliseen linjaan ja perinteisempään suomenkieliseen tradenomin linjaan. Opiskelijoita varsinkin kansainvälisellä englanninkielisellä linjalla oli useista maista, kuten Saksasta, joten tarjolla on koulutuksen lisäksi mahdollisuus luoda kontakteja ympäri maailmaa opiskelijavaihdossa tai ihan kurssin opiskelijoiden kesken. Kansainvälinen koulutus antaa uskoakseni kaiken opetettavien tietojen ja taitojen lisäksi kattavamman kuvan kulttuureista ja maailman taloudesta, sen moninaisuudesta ja mahdollisuuksista.

Kurssilla vieraanamme kävi 8.11.2019 Nordeasta yrityspalveluista Mikaela Holmström kertomassa pankin ja yritysten välisestä yhteistyöstä, kuinka on mahdollista saada yrityslainaa ja yrityksen toiminnan edistymisen seuraamisesta ja valvomisesta pankin edustajan näkökulmasta. Hän kertoi meille myös ohjeita rahoitussuunnitelman tekemiseen. Mikaela kertoi myös omista työtehtävistään ja urapolustaan Nordean yrityspalvelujen asiakasvastuujohtajaksi.

Kurssi päättyi 25.11.2019 ryhmissä kehiteltyjen liiketoimintasuunnitelman ja rahoitussuunnitelman esittelyyn Wasa Innovation Centerillä. Ideoita sovelluksista perinteisiin kivijalkamyymälöihin löytyi useita, eikä yksikään niistä ollut samanlainen, ansaintamallitkin vaihtelivat perinteisestä myymisestä vuokratuloihin. Haastavinta ideoidessa ja esitelmää valmistellessa oli mielestäni rahoitussuunnitelman tekeminen, koska siinä tuli ottaa huomioon tekijöitä, joita ei tavallisesti tulisi ensimmäisenä miettineeksi, kuten toiminnan aloittamisen kulut ja rahoituksen järjestäminen.

Ennen itse töiden esittelyä saimme tutustua Wasa Innovation Centerin toimintaperiaatteeseen ja tiloihin opastetulla kierroksella. Innovaatio Centerin yksi toiminnan kulmakivistä on ihmisten ja osaajien kohtaaminen, näin erilaisen yhteistyön ja verkostoitumisen lisääntyminen. Erilaiset tilat mahdollistavat monipuolisemman toiminnan ja erilaisten tapahtumien järjestämisen Centerin tiloissa. Jaetut yhteiset tilat ja vuokrattavat erikokoiset toimitilat yrityksille antavat varmasti yrityksille suhteessa kustannustehokkaammin suuremmat tilat käyttöönsä ja paikallisen osaamisen löytämisen niin suuryritysten kuin startup-vaiheessa oleville.

Kokonaisuutena kurssi oli kattava ja suosittelen sen käymistä muillekin, jos vaikka yrityksen mahdollinen perustaminen kiinnostaa tai löytyy halua tutustua tarkemmin ihan yrityksen toimintaan sinänsä. Kurssi antaa myös työkaluja tarkastella omassa elinpiirissä toimivia yrityksiä uudella tavalla ja auttaa vastuullisempaan kuluttamiseen ja liiketoimintaan.

Teksti: Mikko Salo

Kuvat: Mika Jokiaho