Vaasalaisia lukiolaisia TAT:n Myynti, markkinointi ja kaupallistaminen -kurssilta Takeoffissa ja SLUSHissa

Vaasalaisia lukiolaisia TAT:n Myynti, markkinointi ja kaupallistaminen -kurssilta Takeoffissa ja SLUSHissa

Perjantaina 22.11 matkasimme Pasilaan tutustumaan yritystoimintaan Takeoffin ja Slushin merkeissä. Matkaan lähtivät opettajan johdolla neljä innokasta opiskelijaa. Ennen matkaa teimme TAT eli talous ja nuoret kurssin tehtäviä, joiden kautta saimme laajemman käsityksen, millaista on yritystoiminta. Tehtäviä käsittelivät myyntiä, markkinointia sekä kaupallistamista. Tietämyksemme kuitenkin syveni Pasilaan tekemämme matkan aikana, kun saimme kokeilla käytännössä Takeoffin työpisteiden lomassa omaa osaamistamme. Päivän aikana tehtiin tehtäviä, jotka suuntasivat huomion TakeOFFin workshopeissa opittaviin työ- ja elinkeinoelämä taitoihin ja tietoihin. Lisäksi tehtävien avulla joutui miettimään Slushin merkitystä startup-yrityksille.

Saavuttuamme Helsingin Pasilaan kävelimme lyhyen kävelymatkan Haaga-Helian ammattikorkeakouluun, jossa Takeoff järjestettiin. Ensin jätimme takit narikkaan ja sitten otimme valokuvia valokuvaseinällä. Takeoffin alkaessa saimme kuunnella monenlaisia näkökulmia yrittäjyydestä eri asiantuntijoilta, kuten Haaga-Helian rehtoria, GIF:ien kehittäjää, Tihkuna-yrityksen perustajia ja yhtä Redhill-gamesin perustajista. Luennot olivat erittäin inspiroivia ja mielenkiintoisia ja oli kiva päästä kuulemaan, kuinka yritys voi lähteä menestyksekkäästi liikkeelle todella vaatimattomistakin lähtökohdista.

Jokainen meistä oli saanut numerolapun saapuessamme Haaga-Heliaan ja näiden mukaan meidät jaettiin pientiimeihin muiden nuorten kanssa. Tiimit olivat kansainvälisiä ja oli upeaa päästä tutustumaan muihin itsensä kaltaisiin nuoriin. Seuraavaksi vuorossa olivatkin kiinnostavat työpajat. Työpajoja olivat järjestäneet Lidl, Nordea, Patentti- ja rekisterihallitus, Microsoft sekä Tela.
Lidlin pisteellä pääsimme ideoimaan tulevaisuuden hiilivapaata ruokakauppaa. Jokainen tiimi valitsi lähtikö ideoimaan esimerkiksi logistiikkaa, tuotteiden pakkaamista tai energian tuotantoa ja miten niitä saisi ekologisemmaksi.

Nordean pisteellä jokainen tiimi pääsi luomaan omaa applikaatiota. Mietimme sovelluksen vähimmäistoimintoja ja toimintoja, jotka saisivat sovelluksen erottumaan muista samanlaisista. Lopuksi esittelimme omat ideamme. Workshopissa käytimme paljon tiimityöskentelyä.

Microsoftin workshopissa ideoimme tulevaisuuden luokkahuonetta. Välineenä käytimme Microsoftin kannettavia tietokoneita sekä niille soveltuvia älykyniä. Saimme hyviä ideoita siitä, millaisia tulevaisuuden luokkahuoneet voisivat olla ja miten niiden työergonomiaa voitaisiin parantaa, jotta ne tukisivat paremmin oppimista ja opiskelijoiden hyvinvointia.
Patentti- ja rekisterihallituksen työpajassa saimme suunnitella kuvitteelliselle vaateyritykselle logon tai sloganin. Kävimme myös läpi, mitä eri säädöksiä on olemassa koskien tuotemerkkejä ja sloganeita. Työpaja oli innostava ja saimme käyttää luovuuttamme millainen logon tai sloganin tulisi olla.

Vaikuttamisesta opimme Telan workshopissa. Jokainen tiimi sai keksiä jonkin ongelman ja sen jälkeen pohtia miten sitä konkreettisesti lähdettäisiin ratkaisemaan. Suunnittelupohjana käytimme paperille suunniteltua polkua, joka on ikään kuin kartta siitä miten jokin asia tulisi ratkaista ja missä järjestyksessä asiat täytyy hoitaa.

Opimme, että tulevaisuuden työelämässä tarvitaan yhä enemmän vaikuttamis-, ryhmätyöskentely- ja kansainvälisyystaitoja. Hyvä tiimi on kaiken perusta ja jos ihmiset ympärilläsi ovat kannustavia ja täysillä mukana, selviää myös silloin kun oma osaaminen ja motivaatio loppuvat kesken. Yrittäjyydestä opimme sen, että hyvä liikeidea voi syntyä käytännössä mistä vain ja yrityksen onnistumiseen tarvitaan hyvä tiimi, motivaatiota ja innostuneisuutta, mutta ennen kaikkea hyvää tuuria.

Takeoffista siirryimme Slushiin. Slushissa saimme nähdä upeiden valoasetelmien lisäksi runsaasti startup yrityksiä, jotka puhkuivat tulevaisuutta. Uudet tulevaisuuden ideat olivat vahvasti läsnä tässä huikeassa tapahtumassa. Slush oli opettavainen kokemus, sillä näimme pienen palan siitä millaista liiketoiminta voisi olla.

Slush järjestetään vuosittain syksyn pimeydessä ja kävijöitä oli yhteensä 25 000. Sijoittajien määrä osallistuneista oli 2 000 ja startup yrittäjien 3 500. Slush on levinnyt Helsingin lisäksi Shanghaihin, vaikkakin hieman pienempänä.

Ideana on kerätä sijoittajia ja startup- yrittäjiä yhteen ja luoda mahdollisuuksia menestystarinoille. Tärkein tavoite on verkostoituminen, eli ihmisten tappaminen. Verkostoitumiseen oli monia tapoja. Monet sopivat tapaamisia ajoissa matchmaking-työkalulla ja osa kiersi messuja jutellen kaikille. Tapaamispaikkoina toimivat esimerkiksi saunat, puutarha, äänieristetyt kopit ja ravintolat.
Tapahtuman tunnelma oli rento ja hieman sisäpiirimäinen laser valoineen. Opiskelijan kannattaa jutella mahdollisimman monien eri ihmisten kanssa saadakseen eri näkökulmia. Parhaimmillaan onnistuu saamaa uusia ajatuksia opiskelupaikan ja ammatin valintaan.

Teksti: Ottilia Saharinen, Eemeli Uunila, Helmi Kivisaari ja Emma-Liisa Pekkala

Kuvat: Mika Jokiaho

Comments are closed.