SpråkTET på Svenska Yle i Vasa

Vi fira våra praodagen på Svenska Yle i skolans taksvärkdagen 1.11.2019 från våra svensk kurs. Vi började vår dag på nyhetsmöte där man diskuterade om de viktigaste händelserna på den dagen och under veckan. Till diskussionen deltog det också personer från Kristinestad och Jakobstad. Det diskuterades alltså om nyheter, både i sociala medier och i tidningen. Förstahandsintrycket av praoplatsen var bra: stället var rent, det hade investerats till interiören och dessutom var alla snyggt klädda och stämningen på arbetsplatsen verkade avslappnad.

Vi fick också chansen att delta i Yle Vegas radiosändning. Jobbet på radion verkade avslappnat. I radiosändningen tog man hand om ljudteknik och samtalade med gäster. Medan man spelade musik i radion gjorde man också annat, till exempel diskuterade med de andra anställda genom e-post.

Vi intervjuade en person som välkomnade oss på morgonen och berättade om olika jobb på Yle. Han har studerat marknadsföring på Handelshögskolan. Hans titel är chef för produktionskoordinator. Han har arbetat på Yle för 25 år, men innan det har han arbetat som bartender och fastighetsmäklare. Det bästa med jobbet enligt honom är att det är varierande och att man ständigt lär sig nya saker och att man kan vara med människor. Han tycker att alla skolämnen är viktiga i hans jobb , men de viktigaste är matematik, geografi, historia, statsvetenskap och språk. Egenskaper som man har nytta av på jobbet är stresshantering, nyfikenhet och ett verkligt intresse för vad folk säger.

Andra yrken som finns på Yle är till exempel videoklippare, radiotekniker, IT-stödperson, koordinator och producenter.

Text och bilder: Roosa Annila ja Nova Tapio