SpråkTET på Loftet i Vasa

Loftet är café-restaurang. Fast Loftet är ganska ny, är byggnaden gammal. I en av matsalarna finns en fin takmålning från början av 1900-talet. Det finns Konsulinnans kafferum i Loftet och kafferummet har fått sitt namn efter konsulinnan Tulla Moe som har tidigare bott i huset. I Loftet kan man äta lunch på vardagarna och på lördagen kan man äta fisksoppa. På caféet finns det också ett vitrinskåp full av goda kakor och muffins. Jag var på prao med en annan praktikant i skolans taksvärkdagen 1.11.2019 från våra svensk kurs.

På morgonen började den andra praktikanten dammsuga och jag polerade dricksglas. På den här dagen hade man mera bråttom än vanligtvis eftersom det kom 24 personer på en gång till restaurangen. De åt lunch och vi fick servera maten till dem. Vi torkade också borden och fyllde diskmaskinen. Det var viktigt att kolla att det fanns en full vattenkanna och tillräckligt med dricksglas på varje bord. Det var också viktigt att det fanns tillräckligt med bestick och kaffe i matsalen. Jag gick också till Aroma för att hämta muffins och kakor till Loftets café. Vid lunchtiden fick vi äta Loftets lunch som var jättegod! Fast det var bråttom hela dagen, var det roligt att jobba där.

Vi intervjuade en av de anställda. Hon har studerat tradenombransch i Vasa yrkesskola. Hennes titel på jobbet är företagare och arbetsuppgifter är allt utom matlagning. Hon har tidigare jobbat på posten, flygtullen och Vila. Hon hamnade på sitt nuvarande jobb genom sambon som startade firman och hon började jobba mycket på arbetsplatsen. Hon har jobbat på Loftet i åtta år. Hon har haft samma jobb på sin arbetsplats hela tiden. Hon tycker att de bästa sidorna med jobbet är att man får vara sin egen chef och att ingen dag är likadan. Nackdelen med jobbet är att man jobbar väldigt mycket. Språk och matematik är exempel på skolämnen som är till nytta på detta jobb samt egenskaper såsom socialitet, snabbhet och effektivitet är också till nytta. Ett annat yrke som finns på arbetsplatsen är kock.

Text och bild: Anniina Järvi

Comments are closed.