Vaasan lyseon lukion opiskelijoita NASA Space Apps Challenge -hackathonissa Muovalla

NASA Space Apps Challenge on ns. “hackathon”, joka järjestetään eri puolilla maailmaa samaan aikaan. Tapahtumassa ratkotaan NASA:n asettamia haasteita, ja ratkaisuissa käytetään hyväksi NASA:n avointa dataa. Space Apps Challenge järjestettiin Suomessa ainoastaan Vaasassa MUOVA:lla 19-21.10.2019. Tapahtumaan Vaasassa osallistui lähes 60 ihmistä, joista jokaisella oli erilainen tausta niin koulutuksen kuin kulttuurin suhteen.

Vaasan lyseon lukion opiskelijoilla oli mahdollisuus osallistua kyseiseen tapahtumaan osana Lukion työelämäkumppanit-hanketta, jossa on etsitty yhteistyötapoja vaasalaisten korkeakoulujen kanssa. Kokemus oli todella opettavainen, sillä lukiolaisena oli itse aika kokematon tapahtuman alussa. Kuitenkin viikonlopun edetessä tuli huomattua, että kaikkien panos on tärkeää ja merkitsee paljon, vaikka itsellä ei ollut kovin paljoa tietoa aluksi eikä kokemusta esimerkiksi ohjelmoinnista tai avaruusteknologiasta. Jokaiseen ryhmään löytyi kuitenkin joku, jolla oli kokemusta kaikesta siitä, mistä ei itse tiennyt niin paljoa. Vastaavasti taas, vaikka aluksi tuntui, ettei oma panos merkitsisi mitään muiden paljon kokeneempien keskellä, nopeasti oppi tietävänsä hyödyllisiä ja tärkeitä asioita sekä oikeasti olevansa hyödyksi.

Koska jokaisella osallistujalla oli oma taustansa kulttuurin ja kielen suhteen, kielenä käytettiin pääasiassa englantia. Tapahtuman edetessä sekä enemmän ja enemmän puhuessa myös rohkeus käyttää vierasta kieltä kasvoi, vaikka sitä ei puhuisikaan täydellisesti. Samalla kasvoi myös ymmärrys sitä kohtaan, että mitä enemmän erilaisia näkökantoja asiaan saadaan, sitä monipuolisempi ja inklusiivisempi valmisteilla olevasta tuotteesta saadaan. Toisin sanoen tapahtuma osoitti, kuinka tärkeää erilaisuus ja yhteistyö on.

Teksti: Iida Munkki

Kuvat: NASA Space Apps Challenge -tapahtuman kuva-arkisto.

Comments are closed.