Vaasan lyseon lukion opiskelijoiden MYTech-päivä Wärtsilässä ja Vaasan ammattikorkeakoulussa VAMK:ssa ja Technobothnialla

Vaasan lyseon lukion opiskelijaryhmä osallistui 25.4.2019 Teknologiateollisuus ry:n MyTech-päivään. Päivän ohjelmaan kuului vierailu Wärtsilässä ja tutustuminen Vaasan ammattikorkeakoulun VAMK:n tekniikan alan opintoihin ja käynti Technobotnialla, jossa ammattikorkeakoulun opiskelijat tekevät opintoihinsa liittyviä laboratoriotöitä. MyTech-päivän teemana oli kiertotalous ja ilmastonmuutos. Päivän aikana näimme, miten alueemme yritykset ja korkeakoulut ottavat huomioon kiertotalouden ja ilmastonmuutoksen liiketoiminnassaan ja koulutuksissaan. Vierailu oli osa Vaasan lyseon lukion ja Vaasan ammattikorkeakoulun VAMK:n tekemää yhteistyötä, jonka tavoitteena on luoda erillisvalintakäytännön yhteyteen opiskelijoille uudenlaisia tapoja päästä lukioaikana tutustumaan ammattikorkeakouluopintoihin.

MyTech-päivä alkoi vierailulla Wärtsilässä, jossa meille pidettiin luento yrityksestä. Luennolla kerrottiin Wärtsilän historiasta ja nykyisestä liiketoiminnasta. Wärtsilä on kansainvälisesti johtava älykkään teknologian ja kokonaiselinkaariratkaisujen toimittaja merenkulku- ja energiamarkkinoilla. Wärtsilä pyrkii maksimoimaan asiakkaiden alusten ja voimalaitosten ympäristötehokkuuden ja taloudellisuuden keskittymällä kestäviin innovaatioihin, data-analytiikkaan ja kokonaishyötysuhteeseen.

Mielenkiintoista luennossa oli se, kuinka monessa eri maassa Wärtsilällä on toimintaa ja Wärtsilän tarjoamat kansainväliset uramahdollisuudet. Wärtsilällä on yli 200 toimipistettä yli 80 maassa ympäri maailmaa. Wärtsilän toimituksia on tehty 177 maahan.

Opimme myös, miten Wärtsilän liiketoiminta liittyy kiertotalouteen ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Wärtsilä Marine Business tukee asiakkaidensa liiketoimintaa tarjoamalla meriteollisuudessa sekä öljy- ja kaasuteollisuudessa toimiville asiakkailleen turvallisia, ympäristömyötäisiä, tehokkaita, joustavia ja taloudellisia ratkaisuja. Wärtsilä Energy Business johtaa taas muutosta kohti tulevaisuutta, jossa energia on sataprosenttisesti uusiutuvaa. Energiajärjestelmien valmistajana Wärtsilä rakentaa optimaalisia energiajärjestelmiä tulevia sukupolvia varten. Wärtsilän tarjontaan sisältyvät joustavat moottorikäyttöiset voimalaitokset, mukaan luettuna nestemäisten kaasujen ratkaisut, hybridiaurinkovoimalat sekä energianhallintajärjestelmät ja energian varastointi- ja integrointiratkaisut. Wärtsilän toimittamien voimalaitosten kokonaiskapasiteetti on 70 GW.

Iltapäivällä pääsimme tutustumaan Vaasan ammattikorkeakouluun VAMK:iin, jossa Vaasan ammattikorkeakoulun ympäristöteknologian opettaja Asseri Laitinen ja Tekniikan yksikön johtaja Jorma Tuominen esittelivät meille tekniikan alan opintoja ja kertoivat kiertotaloudesta ja siitä, miten sitä käytännössä voi ja tulisi toteuttaa. Kiertotaloudesta opimme muun muassa, että se on muutakin kuin kierrättämistä, kuten tuotteiden uudelleenkäyttöä niin kauan kuin madollista ja kestävämpien tuotteiden valmistamista ja vasta lopuksi materiaalien kierrättämistä. Näin mahdollisimman pieni osa kaikesta käyttämästämme materiaalista päätyisi jätteeksi. Tämä jätekin voitaisiin ainakin osittain käyttää hyödyksi esimerkiksi polttamalla tai mädättämällä.

Opimme myös, että kiertotalouden merkitys kasvaa jatkuvasti ja tulevaisuudessa kaikki tulevat tarvitsemaan tietämystä siitä, miten elää ja esimerkiksi myydä ja valmistaa tuotteita ekologisesti ja ympäristöystävällisesti. Vihreämpään talouteen siirtyminen sekä uudet innovaatiot luovat jatkuvasti uusia työpaikkoja ja ympäristötietämystä tulee tarvitsemaan jokainen, alasta riippumatta. Sen vuoksi näkökulma on vahvasti mukana myös tekniikan alan opinnoissa ja koulutusohjelmissa. Erityisesti näkökulma korostuu ympäristöteknologian insinöörikoulutuksessa. Opiskelijana meitä innosti tämä ja herätti mielenkiintoa. Myös ympäristöteknologia tarjoaa mahdollisuuksia opiskella juuri sitä, mikä meitä kiinnostaa.

Technobothialla kuulimme ja opimme hieman korkeakouluopintojen ja Technobotnian historiasta Vaasassa ja korkeakoulujen tekemästä yhteistyöstä. Pääsimme myös tutustumaan Technobotnian laboratorioihin ja koneisiin sekä siihen, mitä kaikkea niillä tehdään Vaasan ammattikorkeakoulun tekniikan alan opintojen kursseilla.

Päivä oli todella informatiivinen ja opettavainen, ja tarjosi paljon tietoa tulevaisuuden opiskelumahdollisuuksista Vaasan ammattikorkeakoulussa. MyTech-päivään osallistuminen todellakin kannatti ja siitä jäi myös jotain käteen niin itse kiertotaloudesta ja ilmastonmuutoksesta kuin Vaasan ammattikorkeakoulun opintomahdollisuuksistakin.

Teksti: Jenna Perälä ja Iida Munkki