Sosiaapipsykologian kurssilta tehtiin Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakouluVISIT Vaasan ammattikorkeakouluun VAMK:iin Vaasassa

Vaasan lyseon lukion sosiaalispyskologian (PS06) kurssilta tehtiin Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakouluVISIT Vaasan ammattikoreakouluun VAMK:iin 16.4.2019. On tärkeää tarjota nuorille tällaisia kokemuksia, varsinkin kun monet opiskelijat eivät vielä tiedä, mitä haluavat tehdä lukiosta valmistumisen jälkeen. Opintoihin tutustumiseen toi lisäarvoa se, että meidän lukiossamme psykologiaa menestyneesti opiskelevan on mahdollisuus päästä opiskelemaan sosionomiksi ja sairaanhoitajaksi suoraa ilman pääsykokeita erillisvalinnan kautta. Vierailulla jakaannuttiin kahteen ryhmään, joista toinen ryhmä tutustui saitraanhoitajan ja toinen ryhmä sosionomin ammattikorkeakouluopintoihin.

Vaasan ammattikorkeakouluusa VAMK:ssa pääsimme mukaan sairaanhoitajaopiskelijoiden normaalille oppitunnille, jossa he kävivät pikaisesti läpi erilaisten ravinto- ja lääkeletkujen (esim. nenäletkun) laittoa, puhdistusta ja hoitoa. Tunti eteni pitkälti opettajan teoria painotteisesti ja vuorovaikutuksessa opiskelijoiden omien kokemusten ja tietotaitojen pohjalta. Opiskelijat kertoivat omista työharjoittelukokemuksistaan, jonka jälkeen innokas opettaja saattoi lisätä asiayhteyteen sopivaa teoriaa. Vierailun lopussa pääsimme myös kiertämään harjoitusluokissa. Pääsimme kurkistamaan mm. leikkaussaliin, äitiyshoitotyön luokkaan, laboratorioon sekä perussairaanhoidon luokkaan.

Päällimmäisenä vierailulta mieleen jäi työn ihmisläheisyys ja se, kuinka erilaisissa tehtävissä sairaanhoitajat voivatkaan työskennellä. Lyhyesti tiivistettynä kahden tunnin mittainen vierailumme oli todenmukainen pikakatsaus sairaanhoitajaopiskelijoiden normiarkeen. Sairaanhoitajan työhön kuuluu varmasti niin hyviä kuin huonojakin päiviä, mutta työ erilaisten ihmisten kanssa, toisten auttaminen ja onnistumisen tunteet siitä, että on pystynyt helpottaa jonkun oloa ovat varmasti palkitsevia ja työhön motivoivia asioita.

Sosionomialan oppitunnilla pääsimme osallistumaan tunnin kulkuun kuuntelemalla opettajan luennointia sekä saimme selittää psykologisia termejä vähän kuin Alias-pelin muodossa. Tunnin lopussa saimme kysellä opiskelijoilta heidän opintokokemuksistaan Vaasan ammattikorkeassa VAMK:ssa.

Oli hienoa saada tietoa Vaasan ammattikorkeakoulussa VAMK:ssa opiskelusta ja sairaanhoitajaksi ja sosionomiksi tähtäävän tutkinnon tarjoamista mahdollisuuksista. Olemme erittäin tyytyväisiä, että saimme mahdollisuuden osallistua oppitunnille. Oli mielenkiintoista vertailla AMK-opintoja lukio-opintoihin sekä esittää sosionomiopiskelijoille kysymyksiä alasta. Heidän innostuneisuudestaan näki, että he olivat selvästi valinneet itselleen oikean alan. Opettaja oli hauska, ja tunnilla oli rento tunnelma. Vierailu sosiaalialan ammattikorkeassa oli hieno kokemus!

Teksti: Yliluoma Emma ja Elina Kaukola
Kuva: Maarit Vilenius