Vaasan lyseon lukion Yritystietokurssilta tehtiiin Liiketalouden ammattikorkeakouluVISIT Vaasan ammattikorkeakouluun VAMKiin

Vaasan lyseon lukion opiskelijat tekivät 19.3.2019 Liiketalouden ammattikorkeakouluVISITin Vaasan ammattikorkeakouluun. Mukana oli Yritystieto-kurssin ja liiketalouden opiskelusta kiinnostuneita opiskelijoita. Vierailulla tutustuimme Liiketalouden ja International Business -linjan opintoihin ja opiskeluun. Liiketalouden ammattikorkeakouluVISIT:n tarkoituksena oli saada lisätietoa Vaasan ammatikorkeakoulun tarjoamista opiskelumahdollisuuksista ja näin tehostaa Vaasan lyseon lukion ja Vaasan ammattikorkeakoulun välille luodun erillisväylän käyttöönottoa.

Ensimmäisenä meidät vastaanotti liiketalouden ja sosiaali- ja terveysalan johtaja Elina Martin, joka toivotti meidät tervetulleeksi ja esitteli meille Vaasan ammattikorkeakoulun. Sen jälkeen siirryimme englannin opettajan Päivi Aurasen johdalla englannin tunnille, jossa saimme kuulla kieliopinnoista ja opiskelusta. Lisäksi meille kerrottiin Vaasan ammattikorkeakoulun lukuisista vaihto-ohjelmista, joiden kautta voi lähteä vaihtoon Eurooppaan useampaan maahan, mutta myös muualle päin maailmaa, kuten Meksikoon, Brasiliaan ja Kiinaan. Lisäksi koulussa on muualta tulleita vaihto-opiskelijoita, joihin voi tutustua kurssien aikana.

Seuraavaksi menimme kuuntelemaan esitystä International Business –linjan sisällöstä ja tutkintovaatimuksista mutta myös opiskelijaelämästä. Meille kerrottiin, että jokaisen International Business -linjan opiskelijan täytyi jossain vaiheessa lähteä vaihtoon joko Eurooppaan tai muualle maailmaa. Tämän jälkeen kuuntelimme esityksen liiketalouden kansainvälisen kaupansuuntautumisvaihtoehdosta. Lopuksi vierailimme vielä katsomassa talousmatematiikan opetusta arvonlisäverotuksen oppitunnilla.

Ammattikorkeakouluopinnoissa korostuu työelämälähtöisyys korkeakouluopintojen teorian ja tutkimuksen tekemisen rinnalla. Jokaisen opiskelijan täytyy jossain vaiheessa lähteä työssä oppimaan käytännössä johonkin yritykseen, mikä lisää mahdollisuuksia oppia asiat siellä käytännössä eikä vain teoriassa. Lopputyö tehdään usein myös yritykselle, mikä auttaa myös työllistymisessä.

Meille kerrottiin, että Vaasan alueella on runsaasti töitä tarjolla ja ammattikorkeakoulusta työllistymisen aste on hyvä. Ammattikorkeakoulun opintojen osana on mahdollista suorittaa kursseja myös Vaasan yliopistosta. Lisäksi Vaasan ammattikorkeakoulu kautta avautuu väylä myös yliopisto-opintoihin suoritetun ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen.

Liiketalouden opiskelu on tärkeää, että yritykset menestyvät ja saavat osaavaa, koulutettua henkilökuntaa. Liiketalouden tai International Business -linjan tutkinto toimivat myös hyvänä pohjatutkintona muiden alojen opiskelulle.

TEKSTI: Aada Kauppi, Jenni Eloluoma ja Fanny Salkari
KUVAT: Mika Jokiaho