OP02- kurssin opiskelijoiden vierailu Edu + Job -messuilla Vaasassa

Vaasan Kaupungintalolla järjestettiin 7.2.2019 Edu + job –messut. Messuilla esiteltiin paikallisille opiskelijoille ja nuorille jatko-opinto- ja kesätyömahdollisuuksia. Monelle Vaasan lyseon lukiolaiselle käynti messuilla kuului opinto-ohjauksen kurssin yhteyteen, jonka tarkoitus on antaa opiskelijoille hyvät eväät opiskelu- ja työelämään.

Opiskelijoilla oli messuille lähtiessään mukana tehtäväpaketti, jonka kolmesta eri osa-alueesta tuli ottaa yhteen kysymykseen selvää messuilla. Osa-alueet olivat rekry, työ ja koulutus. Rekry- osa-alueeseen kuului muun muassa vinkkejä työnhakuun. Halukkailla oli myös mahdollisuus osallistua some-aiheiseen työpajaan, jossa tehtiin omasta sosiaalisen median profiilista sopivampi työnhakuun. Itse osallistuin tähän työpajaan ja sain sieltä paljon uusia vinkkejä työnhakuprosessiin. Esimerkiksi sivusto Linkedin oli uusi löytö itselle. Messuilla esittelemässä olivat muun muassa kesätöiden puolesta Vaasan kaupunki, Hesburger ja H&M. Koulutuksia esittelemässä oli muun muassa Vaasan suomen- ja ruotsinkieliset korkeakoulut ja Helsingin yliopisto, Polamk ja Etelä-Pohjanmaan opisto.

Ylipäätään messut olivat mielestäni kiva tapa tutustua alueen työ- ja koulutustarjontaan ja mahtava väylä päästä puhumaan kasvotusten mahdollisten työnantajien ja korkeakouluopiskelijoiden kanssa. Ja mikä tärkeintä, tapahtumasta lähdettiin taskut täynnä ilmaiskarkkia ja kyniä. Siitä tunnistaa onnistuneet messut.

TEKSTI: Sara Korpilahti
KUVA: Mika Jokiaho