Työnhakua Vaasan lyseon lukiossa yhteistyössä Baronan kanssa

Vuodenvaihteessa 8.1.2019 OP02-kurssilaisia odotti mukava yllätys oppitunneilla Vaasan lyseon lukiossa. Opinto-ohjaajat olivat suunnitelleet yhdessä rekrytointiyrityksen Baronan Oy:n HR-koordinaattori Mari Fränti-Huhtalan kanssa työelämälähtöisen oppitunnin, jonka tavoitteena oli valmistaa opiskelijoita työnhakua varten. Oppitunnin aluksi Mari kertoi opiskelijoille hyvän työpaikkahakemuksen piirteitä. Oppituntiin osallistuneille opiskelijoille annettiin samalla mahdollisuus saada töitä Barona Oy:n rekrytointipalveluiden kautta.

Työnhakuprosessi lähti liikkeelle oppitunnista, jossa opiskelijat täyttivät kolmella eri pisteellä Barona OY:n räätälöimän avoimen työpaikkahakemuksen, tekivät toisilleen parityöhaastatteluja ja suorittivat Barona OY:n rekrytoinnissa käyttämän työkäyttäytymiskyselyn.

Ensimmäisellä pisteellä paneuduttiin avoimen työhakemuksen täyttämiseen Barona OY:n sähköisessä palvelussa. Barona Oy on työnhakupalvelu, jonka avulla työnhakija ja työnantaja kohtaavat. Oli mielenkiintoista kuulla tästä yrityksestä ja sen mahdollisuuksista työnhaussa. Barona OY:n avointa hakemusta oli selkeä täyttää ja siihen sai paikan päällä myös tukea. Piste antoi eväitä tehdä uusia ja parempia työhakemuksia myös jatkossa.

Toinen piste keskittyi työhaastattelutilanteen hallitsemiseen. Harjoittelimme pienissä ryhmissä haastattelutilannetta ja kysymyksiin vastaamista. Oli hienoa kuulla luokkatoverien kokemuksia työhaastatteluista ja yleisimmistä kysymyksistä. Harjoitus antoi eväitä tuleviin työhaastatteluihin, jotta osaa vähän odottaa mitä on tulossa.

Viimeisellä pisteellä otimme läppärit esiin ja täytimme netissä työkäyttäytymiskyselyn sekä loogisen päättelykyvyn testin. Työkäyttäytymistestin avulla saimme tietää lisää omasta tavasta työskennellä ja loogisen päättelykyvyn testi antoi meille ymmärrystä omista matemaattis-loogisista kyvyistämme. Mielestäni ne olivat mukava lisä oppitunnin kokonaisuuteen.

Ylipäätään oli mielestäni mahtavaa, että opiskelijoiden oppitunteja oltiin saatu rikastettua tällaisella mahdollisuudella oppia työnhausta. Plussaa oli myös se, että tehtyä avoimen työpaikkahakemuksen sai halutessaan ilmoittautua oikeaksi työnhakijaksi Barona Oy:lle ja hakea sen avulla kesätöitä tai töitä koulun ohelle. Oppitunti oli mukavan virkistävä mahdollistaja talven synkkyyden keskellä.

Opiskelijat toimivat vuorotellen haastattelijoina ja haastateltavina.

Opiskelijoille annettiin mahdollisuus täydentää avointa työpaikkahakemustaan kotona. Lähetettyään hakemuksen opiskelijat saivat sähköpostiinsa Marin erikseen lukiolaisille sopivaksi räätälöityjä videotyöhaastattelukysymyksiä, kuten ”kerro itsestäsi” tai ”kerro lyhyestä työkokemustasi ja TET-harjoitteluista”. Opiskelijat saivat seuraavalla OP02-kurssin oppitunnilla mahdollisuuden vastata videotyöhaastattelun kysymyksiin omilla videopätkillä tai vaihtoehtoisesti harjoitella lyhyen ”hissipuheen” tekemistä. Tämän lisäksi oppitunneilla jaettiin vinkkejä työhaastatteluun, mietittiin omia työelämän valttikortteja, kerrattiin työelämän pelisääntöjä, sekä etsittiin työpaikkailmoituksia. Lisäksi kaikki opiskelijat tekivät oman CV:n.

Opiskelijoilla oli näiden kolmen oppitunnin päätteeksi mahdollisuus lisätä päivitetty CV Barona Oy:n työnhakijaprofiiliinsa. Viimeisellä OP02-kurssin oppitunnilla kerättiin lista niistä, jotka olivat kiinnostuneita saamaan kesätöitä tai töitä koulun ohelle Barona Oy:n kautta. Yhteensä 69 opiskelijaa ilmoitti kiinnostuksensa. Voikin sanoa, että kiinnostusta siis löytyi! Näiden opiskelijoiden työnhakuprosessi eteni niin, että Barona Oy:ssä käytiin heidän työhakemuksensa läpi ja osa saa tätä kautta kutsun oikeaan työhaastatteluun.

TEKSTI: Sara Korpilahti
KUVAT: Taru Leikas