Oppimisen tuen tarve ei häviä toisellakaan asteella

Terveisiä Helsingistä Opetushallituksen järjestämästä koulutuksesta ”Oppimisen tuki toisella asteella”. Useiden erinomaisten ja mielenkiintoisten luentojen jälkeen vahvistui entisestään se ajatus, että Erityisesti lukiossa -hanke on tarpeellinen ja ajankohtainen. Kuunneltuamme eri alojen asiantuntijaluentoja vakuutuimme myös siitä, että oma Turun klassillisen lukion koulukohtainen hankkeemmekin osuu johonkin aiheen ytimessä.

Turun klassillisen lukion hanketyön tavoitteena on koota opiskelutaitojen info- ja harjoittelupaketti ja käydä se läpi opiskelijoiden kanssa ykkösvuositason ryhmänohjauksissa syksyn ja kevään aikana. Tarkoituksena on ensin kiinnittää huomiota opiskelijoiden arjenhallintaan ja myöhemmin harjoitella metakognitiivisia taitoja. Tavoitteena on saada opiskelijat tietoisiksi erilaisista opiskelutekniikoista, harjoitella niiden käyttöä ja auttaa oman oppimistyylin tunnistamisessa.

Koulukohtaisen hankkeemme tavoitteena on ensimmäisen lukiovuoden aikana tunnistaa paremmin ne, joiden oppimistaidot ovat heikot. Toiveenamme on myös, että materiaalipaketista on iloa ja hyötyä opettajille jokapäiväisessä opetuksessa. Materiaalipankki on tätä kirjoitettaessa työstövaiheessa.

Koulutuksessa puhuttiin paljon siitä, kuinka opiskelutaitojen hallinta ei ole vain yksittäisen oppiaineen asia vaan saattaa yksilön näkökulmasta olla koko elämään vaikuttava tekijä. Henkilökohtaisen ahdistuksen, pelkoreaktioiden ja jännittämisen lisäksi seuraukset voivat ulottua pidemmälle. Erikoistutkija Nina Halme Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta kertoi, että kouluterveyskyselyn mukaan vaikeudet oppimistaidoissa ovat yksi merkittävä syy lukiolaisen poissaoloille.

Opetusneuvos Riia Palmqvist Opetushallituksesta kertoi tulevasta vuoden 2021 opetussuunnitelmasta. Sen luonnoksessa mainitaan esimerkiksi monitieteinen ja luova osaaminen, jonka yhtenä osa-alueena on oppimisen säätely ja jatkuva oppimistaitojen kehittäminen. Luonnoksessa mainittuun hyvinvointiosaamiseen puolestaan kuuluu omien vahvuuksien tunnistaminen ja käyttäminen. Monessa kohdassa korostetaan opiskelutaitoja. Opiskelijalla on tietenkin vastuu oppimisesta mutta häntä on ohjattava opiskelutaitojen kehittämiseen. Myönteiset kokemukset edistävät oppimista ja innostavat osaamisen kehittämiseen. Nyt käynnissä oleva Erityisesti lukiossa -hanke vastaa osaltaan tulossa olevan opetussuunnitelman haasteisiin.

Koulukohtaisessa hankkeessamme ei ole tarkoitus keksiä pyörää uudelleen vaan hyödyntää olemassa olevaa tietämystä. Uutta on kuitenkin se, että nyt näitä asioita käydään läpi systemaattisesti ryhmänohjauksessa. Tavoitteena on saada opiskelijat tietoisiksi omista vahvuuksistaan oppijoina ja saada heidät ymmärtämään, että opiskelutaitoja voi ja kannattaa kehittää.

Hanna Inkiläinen ja Marianne Laulumaa, Turun klassillinen lukio