Kokemuksia työharjoittelusta

Off

Millaista on työharjoittelu Turun kaupungin sivistystoimialan projektitoimistossa? Rebecca Lintunen oli työharjoittelussa keväällä 2020 ja kertoo nyt kokemuksiaan harjoittelusta.

Kuka olet?

Olen Rebecca, neljännen vuoden kasvatustieteen opiskelija Turun yliopistosta. Pääaineeni lisäksi olen sisällyttänyt opintoihini sosiaalitieteitä sekä tulevaisuudentutkimusta, ja viime syksynä aloitin monitieteiset työelämän ja henkilöstöasioiden sivuaineopinnot. Vapaa-ajalla nautin joogasta, avantouinnista sekä valokuvaamisesta filmikameralla. Minut tunnetaan tulevaisuusorientoituneena aamuvirkkuna, joka tykkää olla monessa mukana. Opintojeni alusta asti olen ollut kiinnostunut koulutuksen ja työelämän tulevaisuudesta sekä erityisesti niiden suunnittelu- ja ohjauspuolesta. Tulevaisuudessa toivonkin työskenteleväni näiden teemojen parissa.

Millaisia työtehtäviä pääsit tekemään harjoittelussasi?

Harjoittelussa pääsin työskentelemään koulutuksen kehittämisen aitiopaikalla. Harjoittelun aikana pääsin tutustumaan projektitoiminnan eri osa-alueisiin sekä osallistumaan erilaisiin tilaisuuksiin ja tapahtumiin. Työtehtävät eri hankkeiden parissa olivat monipuolisia ja jokainen viikko erilainen. Kevään aikana olen muun muassa päässyt ideoimaan ja luomaan sisältöjä, toimittamaan raportteja, kierrättämään Latviasta ja Romaniasta tulleita opintomatkailijoita ympäri Turkua sekä paljon muuta.

Mikä oli parasta harjoittelussa?

Harjoittelussa parasta oli päästä työskentelemään osaavien ja työstään innostuvien ihmisten kanssa. Projektitoimiston tiimin lisäksi harjoittelussa tapasi myös paljon muita ihmisiä ja pääsi verkostoitumaan. Oli myös hienoa saada kattava kuva Turun kaupungin sivistystoimialan palvelualueista ja niiden projekteista. Opinkin paljon uutta ja pääsin kehittämään omaa osaamistani mahtavien työkavereiden tuella. Harjoittelu auttoi myös pohtimaan omaa urapolkua sekä antoi eväitä tulevaisuudensuunnitelmiin.

Suosittelisitko projektitoimistoa harjoittelupaikkana?

Suosittelisin ehdottomasti projektitoimistoa harjoittelupaikkana kaikille, jotka pohtivat uraa koulutusalalla ja ovat kiinnostuneita työskentelemään koulutuksen suunnittelun ja kehittämisen parissa. Harjoittelu sivistystoimialan hallinnossa tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden tutustua työskentelyyn koulutuksen parissa julkisella sektorilla. Harjoittelussa on myös mahdollisuus halutessaan paneutua tarkemmin tiettyyn palvelualueeseen oman kiinnostuksen mukaan.

Haluan kiittää koko projektitoimiston porukkaa kuluneesta keväästä! 😊

– Rebecca Lintunen