KOMEa tulevaisuus -kampanja käynnissä

Off

KOMEa tulevaisuus2Mitä yhteistä on loistoristeilijällä, robotilla ja 3D-tulostuksella? Vastaus: kone- ja metalliala

KOMEa tulevaisuus1Valtakunnallisesti useissa ammatillisissa oppilaitoksissa on käynnistynyt KOMEa tulevaisuus -kampanja, jonka tavoitteena on saada kone- ja metallialalle uusia opiskelijoita ensi syksynä. Aikaisemmin tiedotusmateriaalista ja sen tuottamisesta on vastanneet aikuiset, mutta nyt asialla ovat nuoret. KOMEa tulevaisuus -kampanjan suunnittelussa ovat olleet nuoret vahvasti mukana. Kampanjan kautta nykyiset kone- ja metallialan opiskelijat kertovat omista kokemuksistaan opiskelijoina, jakavat kuvia ja haastavat muita nuoria mukaan. Lisäksi kampanjan toteuttamisessa ovat mukana yritykset. Tavoitteena kampanjan kautta on vaikuttaa peruskoulun päättövaiheessa olevien nuorten ja heidän vanhempiensa mielikuviin kone- ja metallialasta ja houkutella alalle uusia opiskelijoita.

Kampanja käynnistyi Facebookissa loppiaisena ja kahdessa päivässä sillä oli jo lähes kaksisataa tykkääjää. Facebookin lisäksi kampanja näkyy Instagramissa ja muissa nuorten valitsemissa sosiaalisen median kanavissa.

Kampanja jatkuu sosiaalisessa mediassa koko kevään ja lisäksi KOMEa tulevaisuus näkyy kouluissa julistein ja tapahtumin. Osana kone- ja metallialan vetovoiman kasvattamista helmikuun alussa alan yritykset avaavat ovensa illalla ja mahdollistavat näin nuorten ja vanhempienkin vierailun tiloissaan – eri alueilla toteutetaan todellinen kone- ja metallialan taiteiden yö.

Kampanja on osa VetoVoimaa teknologia-aloille hanketta ja sen toteuttajatahot ovat Varsinais-Suomessa Turun kaupungin sivistystoimialan projektitoimisto ja ammatillinen koulutus, Salon seudun koulutuskuntayhtymä, Raision seudun koulutuskuntayhtymä, Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä Novida, Länsirannikon Koulutus Oy WinNova, Koneteknologiakeskus Turku Oy sekä Turun ammattikorkeakoulu. Lisäksi kampanjan ovat liittyneet Tampereen seudun ammattiopisto Tredu, Koulutuskuntayhtymä Tavastia ja Sastamalan koulutuskuntayhtymä. Kampanjan tukijana on Teknologiateollisuus ry ja kampanja on osa valtakunnallista kone- ja metallialan markkinointia.

VetoVoimaa teknologia-aloille -hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto, Keski-Suomen ELY-keskus sekä toteuttajaorganisaatiot. Hanke on käynnistynyt heinäkuun alussa jatkuen vuoden 2017 loppuun.

Lisätietoja hankkeesta: www.koulutustakuu.fi/vetovoimaa

Projektipäällikkö Anu Parantainen, Turun kaupungin sivistystoimiala, projektitoimisto, (etunimi.sukunimi@turku.fi; p. 044 907 3475)