Kohti tulevaisuuden ammatillista koulutusta!

Hankkeen tavoitteena on luoda 365/12-malli, joka mahdollistaa opiskelun käytännöllisesti katsoen aina ajasta ja paikasta riippumatta. Malliin liittyvä tieto ja osaaminen (hyvät käytännöt, reunaehdot, toimenpide-ehdotukset jne.) kootaan omaksi kokonaisuudeksi. Mallin toteutuksessa hyödynnetään hankkeessa toteutettavia pilotteja ja kokeiluja sekä hankeverkoston ja keskeisten sidosryhmien yhteisiä workshopeja.

Hankkeen kolmas workshop pidettiin Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian tiloissa 15.5.2019 ja hanketoimijoiden lisäksi paikalla oli myös opetus- ja ohjaushenkilöstöä sekä opiskelijoita. Tilaisuuden fasilitaattorina toimi Hanna Erko Omniasta.

Temaattisen workshopin aiheena oli ”Yksityiskohdista kokonaisuuteen: hyvien käytäntöjen ja saatujen kokemusten tuotteistaminen toimintamalliksi ja valmiiksi kokonaisuudeksi”. Tilaisuuden alussa osallistujien piti pohtia millaisia ajatuksia aina avoin ammatillinen oppilaitos herättää. Ajatukset koottiin yhteiselle padlet-alustalle.

”Ei opiskella sellaista, joka jo osataan.”

Tämän jälkeen oppilaitokset esittelivät oman timanttinsa ja lopuksi näitä timantteja lähdettiin ns. hiomaan. Uusia ideoita ja ajatuksia syntyi runsaasti. Erityisen hienoa oli, että mukana oli aktiivisia opiskelijoita. He näkivät 365/12-mallin tarpeellisena ja kiinnostavana. Opiskelijoilta saimme runsaasti arvokkaita kommentteja ja ajatuksia mallin tueksi. Yksi opiskelijoista totesi, kuinka tärkeää ammatillinen koulutus nykyään on. Opiskelijan mielestä on hienoa, että on olemassa hankkeita, joiden avulla kehitetään ammatillista koulutusta.

”Ammatillinen koulutus on avain elämään.”
Omnian opiskelija

Kokonaiskuva mallista alkoi hahmottumaan kovalla vauhdilla ja tästä on hyvä jatkaa mallin yhteistä työstämistä sekä sisältöjen rakentamista!

Workshopin mainos:
Millainen on aina avoin ammatillinen oppilaitos?

Projektipäällikkö
Annina Laaksonen